تخم مرغ یکی از غذاهای فوق العاده ایه که هممون اونو می شناسیم و از خواص بسیار زیاد اون خبر داریم. تخم مرغ یه غذای کامل بوده که مجموعه فواید اون کمتر تو یه ماده غذایی دیگه پیدا میشه. در ادامه ۱۰ تا از فواید تخم مرغ رو با هم بررسی می کنیم.

تخم مرغ فوق العاده مغذی

تخم مرغ یکی از مغذی ترین مواد غذایی این سیاره س. یه تخم مرغ مجبوره تموم مواد مغذی رو در خود نگه داره تا بتونه یه سلول تخم رو به یه نوزاد تبدیل کنه. یه تخم مرغ پخته شامل مواد زیره:

  • ویتامین A: 6٪ از RDA.
  • فولات: ۵٪ از RDA.
  • ویتامین B5: 7٪ از RDA.
  • ویتامین B12: 9 درصد از RDA.
  • ویتامین B2: 15 درصد از RDA.
  • فسفر: ۹ درصد از RDA.
  • سلنیوم: ۲۲ درصد از RDA

تخم مرغ هم اینکه شامل مقادیر مناسبی از ویتامین D، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B6، کلسیم و روش. یه تخم مرغ می تونه ۷۷ کالری، ۶ گرم پروتئین و  ۵ گرم چربی سالم داشته باشه. هم اینکه هنوز مواد مغذی سالمی در تخم مرغ هست که می تونه واسه سلامت به درد بخور باشه. یعنی میشه گفت که تخم مرغ دارای درصد کمی از تموم مواد غذایی لازمه. یه تخم مرغ غنی شده از امگا ۳ و امگا ۳S ویتامین A و E بیشتری برخورداره.

تخم مرغ کلسترول بالایی داره اما این کلسترول در خون تاثیر منفی نمی ذاره.

درسته که تخم مرغ کلسترول بالای داره اما این اندازه ضرر چندانی واسه شما نداره. تخم مرغ تقریبا از ۲۱۲ میلی گرم کلسترول برخورداره که بیشتر از نصف مصرف روزانه که ۳۰۰ میلی گرم باشه رو پوشش میده. یعنی باید گفت که کلسترول همه مواد غذایی کلسترول خون رو حتما افزایش نمی دن. کبد هر روز مقادیر زیادی کلسترول تولید می کنه که در خون باقی نمونده و دفع می شن. وقتی ما تخم مرغ می خوریم فقط این تولید کلسترول در کبد کم میشه.

جواب هر فرد به کلسترول فرق داره. در ۷۰ درصد از مردم تخم مرغ اصلا فرقی در اندازه کلسترول خون اونا ایجاد نمی کنه و در ۳۰ درصد باقی مونده که به جواب دهندگان زیادتر از اندازه معروفند تخم مرغ فقط می تونه یه تغییر جزئی در کلسترول کلی بدن و کلسترول LDL بسازه

یکی از فواید تخم مرغ افزایش اندازه HDL یا کلسترول خوب بدنه.

HDL مخفف لیپوپروتئین با چگالی بالا هستش که بیشتر اونو با نام کلسترول خوب می شناسن. آدمایی که دارای سطح بالاتری از HDL هستن معمولا خطر دچار شدن به بیماریای قلبی، سکته مغزی و مشکلات جور واجور بهداشتی رو کمتر با خود دارن. خوردن تخم مرغ یه راه عالی واسه افزایش HDLه. تو یه مطالعه مشخص شد که با خوردن روزانه ۲ عدد تخم مرغ تا ۶ هفته سطح HDL در بدن تا ۱۰ درصد زیاد می شه. در نتیجه یکی از فواید تخم مرغ افزایش HDL یا کلسترول خوبه که می تونه خطر دچار شدن به بیماریا رو در فرد کم کنه.

تخم مرغ شامل کولینه

کولین یه ماده غذاییه که بیشتر مردم اونو به اندازه کافی دریافت نمی کنن. با این حال یه ماده فوق العاده مهم و حیاتیه که بیشتر با ویتامینای گروه B دسته بندی می شه. کولین واسه ساخت غشا سلولی و تولید مولکول در مغز نقش مهمی داره.یه بررسی نوین در آمریکا نشون میده که بیشتر از ۹۰ درصد مردم آمریکا کمتر از اندازه پیشنهاد شده کولین دریافت می کنن. یکی از فواید تخم مرغ مقادیر بالای کولین اون هستش که می گن تا ۱۰۰ میلی گرم از این ماده رو در خود داره. نتیجه: تخم مرغ یکی از بهترین مواد غذایی است که می تونه کولین رو واسه بدن جفت و جور کنه. اما خیلی از مردم ازش استفاده نمی کنن.

کاهش خطر بیماریای قلبی با متراکم کردن LDL

تخم مرغ می تونه کلسترول LDL پراکنده رو به LDL متراکم تبدیل کرده و خطر بیماریای قلبی رو در فرد کم کنه. یعنی LDL به صورت پراکنده خطر بیشتری واسه شخص داشته و احتمال مریضی رو زیاد می کنه در حالی که اگه به صورت متمرکز باشه فرد کمتر در برابر بیماریه.

فواید تخم مرغ واسه سلامت چشم

تخم مرغ شامل لوتئین و زیگزانتین و آنتی اکسیدان هاییه که می تونه سلامت چشم رو تضمین کنه. یکی از فواید تخم مرغ کمک اون به حفظ سلامت چشمه. مواد مختلفی هستن که می تونن در فعالیتای دژنتراتیو در چشم ما تاثیر بذارن. دو تا از این مواد لوتئین و زیگزانتین هستن که از جمله آنتی اکسیدانایی هستن که در شبکیه چشم ساخته می شن.

تحقیقات نشون میده که مصرف مقادیری از این مواد مغذی می تونه اثرات زیادی در جلوگیری از خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا که دو تا از عادی ترین مشکلات چشمی هستن بزاره. زرده تخم مرغ در واقع شامل مقادیر خیلی از لوتئین و زیگزانتینه. در یکی از تحقیقات ما زرده تخم مرغ تونست ظرف مدت ۴.۵ هفته اندازه لوتئین خون رو تا ۵۰-۲۸ درصد و مقدار زیگزانتین رو تا ۱۱۴ – ۱۴۲ درصد زیاد کنه. تخم مرغ هم اینکه ویتامین A زیادی در خود داره و می تونه سطح ویتامین A بدن رو زیاد کنه. کمبود این ویتامین در بدن باعث نابیناییه.

تخم مرغ از امگا ۳ یا Pastured غنی بوده و سطح تری گلیسیرید خون رو کم می کنه.

تخم مرغایی که در مراتع تغذیه شدن و محلی هستن معمولا اندازه بیشتری از امگا ۳ رو در خود دارن. اسیدهای چرب امگا ۳ می تونن تاثیر خوبی واسه کم شدن اندازه تری گلیسرید خون دارا باشن. تری گلیسیرید یه عامل خطرناک واسه افزایش بیماریای قلبیه.

تحقیقات نشون میده که امگا۳ موجود در این ماده غذایی یه راه موثر واسه کم شدن اندازه تری گلیسیرید خونه. در یکی از تحقیقات مشخص شد که ۳ تا ۵ عدد تخم-مرغ غنی شده با امگا ۳ می تونه ظرف مدت ۱۶ تا ۱۸ هفته تری گلیسرید خون رو کم کنه.

یکی از فواید تخم مرغ سطح بالای پروتئینا و اسیدآمینهای لازم موجود در اون هستش

پروتئینا بلوکای ساختمانی اصلی در بدن هستن. اونا در تموم بافتا و مولکولا واسه بهبود ساختار و کارکرد فعالیت می کنن. پروتئین کافی در مواد غذایی بسیار پیشنهاد می شه. تحقیقات نشون میده که حالا افراد سطح پروتئین کمی در طول روز دریافت می کنن و تخم مرغ یه منبع غنی از پروتئینه. یه تخم-مرغ بزرگ شامل ۶ گرم پروتئینه.

این ماده غذایی تموم اسیدآمینهای لازم رو در خود داره. پس می تونه به تنهایی اثر بسیار خوبی در بهبود کارکرد بدن ما دشته باشه. پروتئین کافی می تونه باعث کاهش وزن بوده و باعث افزایش توده عضلانی رو شن. هم اینکه پروتئینای تخم-مرغ دلیل کاهش فشار خون و بهینه سازی سلامت استخون هاست.

تخم مرغ دشمن قلب نیس

این ماده غذایی نه فقط خطر بیماریای قلبی رو افزایش نمی ده که می تونه منتهی به کاهش خطر سکته مغزی هم بشه. تخم-مرغ واسه چندین دهه به شکل ناعادلانه ای مضر و خطرناک تلقی می شد. این ماده غذایی به دلیل کلسترول بالای خود تا مدتا به عنوان یه ماده خطرناک و مضر واسه قلب میشناختنش. تا الان تحقیقات زیادی رابطه بین بیماریای قلبی و تخم-مرغ رو بررسی کردن. تو یه مطالعه با ۲۶۳۹۳۸ شرکت کننده هیچ ارتباطی بین مصرف این ماده غذایی با بیماریای قلبی یا سکته مغزی یافت نشد. خیلی از تحقیقات دیگه هم همین نتیجه رو داشتن. با این حال بعضی از بررسیا تلاش می کنن که افراد گرفتار به دیابت با خوردن تخم-مرغ ممکنه در خطر مریضی قلبی قرار بگیرن.

تخم-مرغ واقعا می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو زیاد کنه؟ باید گفت که در کل تحقیقات آماری این احتمال رو رد شده. البته شاید خوردن تخم-مرغ واسه بیماران دیابتی اگه یه رژیم غذایی ناآگاهانه و مضر دارا باشن می تونه در کنار عوامل دیگه باعث افزایش خطر بیماریای قلبی شه. اما یه رژیم غذایی کم کربوهیدرات واسه این قسم بیماران خطر بیماریای قلبی رو پایین می اورد.  در نتیجه باید گفت خیلی از تحقیقات هر گونه ارتباطی رو بین دیابت نوع ۲ و بیماریای قلبی رد می کنن.

یکی از بهترین فواید تخم مرغ کمک به کاهش وزنه

تخم-مرغ شما رو سیر کرده و تمایل تون رو به خوردن غذاهای دیگه کم می کنه. هم اینکه این ماده غذایی مقادیر زیادی پروتئین داره و می تونه خیلی از نیازای بدن رو رفع کنه. از طرفی یه شاخص به نام حس سیری رو خوب در بدن القا کرده و باعث می شه که دیگه اشتهایی واسه خوردن دیگه غذاها نداشته باشین. تو یه مطالعه روی ۳۰ زن گرفتار به اضافه وزن خوردن تخم-مرغ به جای شیرینی صبحونه احساس سیری رو در اونا بالا برد و به طور خودکار تا ۳۶ ساعت آینده مصرف کالری رو در اونا کم کرد.

در تحقیقات دیگری خوردن تخم-مرغ واسه صبحونه فقط با یه نون به مدت ۸ هفته باعث از دست دادن وزن زیادی شد.

تحقیقات تلاش می کنن که خوردن ۳ عدد تخم-مرغ کامل در روز هیچ خطری نداشته و مشکلی ایجاد نمی کنه. هیچ مدرکی در مورد مضر بودن این ماده غذایی موجود نیس. مگه قلمروهای نامعلوم این حصار غذایی که هنوز کسی از اونا اطلاعی نیافته در خود ضرر و زیان هایی رو مخفی کرده باشن. من شخصا ۳ تا ۶ عدد تخم-مرغ در روز مصرف می کنم و هیچ گونه مشکلی برام به وجود نیامده. تخم-مرغ واقعا غذای کاملیه که در بین ارزش مادی کم ارزش غذایی خیلی بالایی داره.

.

منبع : 7ganj.org

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *