غذاهای به درد بخور کودک

کودکان هر لحظه رشد میکنن واسه رشد مثبت اونا همۀ وقت تلاش کنین بهترین غذاها رو به اونا بدین .

پدر یا مادر بودن، نگرانیای بزرگی مثل اطمینان از رژیم خوراکی پر از مواد مغذی واسه کودک رو داره. رژیم خوراکی ایده آل واسه یه کودک شامل سطوح مناسبی از مواد مغذی لازم مثل ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، فیبر، آهن و چیزای دیگه ای به جز اینا هست که کمبود حتی یه ماده خوراکی لازم می تونه موجب کاهش سرعت رشد در کودک شما و یا حتی مانع رشد مناسب اون شه.

آهن یکی از این مواد مغذی لازمه که در بیشتر موارد در رژیمای خوراکی هندی «به خصوص واسه کودکان» از دست دادن این ماده حیاتی دیده می شه. سطح پایین آهن در کودکان میتونه باعث مریضی کم خونی در اونا شه، که بیشتر با نشونه هایی مثل استرس، خستگی، رنگ پریدگی و ضعف معلوم میشه،کمبود آهن کافی در رژیم غذای کودک شما می تونه مانع رشد جسمی و ذهنی اون شه.

اهمیت وجود آهن در غذای کودک:

آهن واسه تشکیل سلولای قرمز خون، بهبود گردش خون، افزایش سطح اکسیژن و ایستادگی در کودک شما لازمه. مهم تر از اون، وجود آهن در رژیم غذای کودکان، به تقویت کارکرد مغز اونا کمک می کنه. از این رو واسه پدران و مادران دقت به نیازای آهن کودکان با دقت به سن اونا و ایجاد یه رژیم خوراکی غنی از آهن واسه کودکان بسیار لازمه.

دو نوع آهن هست:

۱. Heme: این نوع آهن، به طور طبیعی از هموگلوبین به دست میاد و در نتیجه، در منابع حیوونی مثل گوشت، ماهی و مرغ قابل دسترس هست.

۲. Non-Heme: از ۶۰ درصد از آهن موجود در بافتای حیوونی و آهن موجود در گیاهان «میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل» رو تشکیل می ده،که کمتر جذب می شن.

بعضی از رژیمای خوراکی سالم واسه افزایش آهن در وعده های هرروز کودکان عبارتند از:

۱. آجیل غنی از آهن واسه کودک:

دانه های آجیل، پر از آهن، پروتئین ها، چربیای سالم و اسیدهای چرب لازم امگا ۳ لازم واسه بدن کودکان هستن. یه رژیم خوراکی شامل شکلای جور واجور جورواجور آجیل، مثل پسته، بادام زمینی، گردو، بادام، و چیزای دیگه ای به جز اینا، یه روش مناسب واسه جفت و جور سازی مواد مغذی لازم کودکان هست. پس، پزشکان پیشنهاد می کنن که قرار دادن آجیل به طور روزمره در رژیم غذای کودک، آهن لازم بدن ایشون رو به صورت کامل جفت و جور سازی میکنه.

۲. تخم مرغ پر از آهن واسه کودکان:

تخم مرغ پر از تموم مواد مغذی لازم و از جمله منابع غنی از آهن واسه کودکان هست. فرق اساسی که تخم مرغ با بقیه مواد خوراکی داره، این هست که میشه اونو از همون ۴ ماهگی کودکان، در رژیم خوراکی اونا گذاشت. یه وعده خوراکی با تخم مرغ به حفظ سطح هموگلوبین در بدن کودکان و بالا رفتن ایستادگی بدن اون کمک میکنه. قرار دادن یه عدد تخم مرغ در رژیم هرروز کودکان، همه نیازای بدن اون به آهن رو جفت و جور سازی می کنه.

پس، شما باید تخم مرغ رو به عنوان یکی از بهترین مواد خوراکی جفت و جور سازی آهن واسه کودکان خود در نظر بگیرین. با بهرهگیری از ۱۰ دستور غذاای تخم مرغی مخصوص کودکان می تونین تمایل کودکانتون رو به خوردن تخم مرغ زیاد کنین.

۳. گوشت قرمز و جذب سریع آهن:

گوشت قرمز یه منبع غنی از آهن هست، آهن موجود در گوشت قرمز خیلی راحت به وسیله خون جذب شده و پخش بیشتری در بدن شما داره. گوشت بره، گوشت گاو و چیزای دیگه ای به جز اینا، شامل سطح خیلی بالایی از آهن هستن و از این رو، باید در رژیم غذای کودکان گذاشته شن.

نتیجه تحقیقات پزشکان تغذیه میگه که مصرف دو وعده گوشت قرمز، با حتی یه وعده، شامل حدود ۵/۳ میلی گرم آهن بوده و این مقدار آهن واسه کودکان، ایده آل هست.

۴. کلم بروکلی منبع آهن واسه کودک:

اضافه بر این که، کلم بروکلی پر از آنتی اکسیدان های لازم، الیاف، ویتامین ها و مواد معدنی لازم واسه بدن کودکان هست، این سبزی خوب، یه منبع غنی از آهن هم هستش. مصرف کلم بروکلی در حفظ جریان خون مناسب و جفت و جور سازی سطح اکسیژن لازم در بدن خوب هست، همین طور مصرف اون به رشد سالم مغز و کارکرد مناسب اون در کودکان کمک میکنه. نتیجه تلاش محققان نشون می ده که مصرف نیم کاسه کلم بروکلی در روز آهن لازم در رژیم غذای کودک شما رو جفت و جور سازی می کنه.

۵. میوه ها و دانه های خشک شده :

میوه ها و دانه های خشک شده یه منبع خوراکی بسیار مغذی بوده و همین طور تعداد خیلی از کودکان میل و علاقه زیادی به میوه ها و دانه های خشک شده دارن و از خوردن اونا در هر سنی لذت میبرن.

میوه ها و دانه هایی مثل زردآلو، دانه کدو تنبل، آلو، و چیزای دیگه ای به جز اینا به صورت خشک شده منابع غنی از آهن واسه کودکان هستن. مصرف هرروز نصف فنجون از میوه های خشک شده یا دانه ها، سالم بودن رژیم غذای کودک شما رو تضمین می کنه.

غذای مناسب واسه کودک

۶. ضرورت به کار گیری غلات در غذای کودک :

غلات یه گروه از مواد خوراکی هست که حامل مواد مغذی لازم لازم در رژیم خوراکی هر کودکی می-باشه. غلاتی مثل جو دو سر، جو، گندم، و چیزای دیگه ای به جز اینا واسه رشد همه اعضای بدن و کارکرد مناسب بدن کودک شما مهم هستن. غلات غنی شده با دوز معمولی، آهن لازم بدن کودک شما رو واسه اطمینان از جریان مناسب خون، رشد مغز و پیشگیری از کم خونی ارائه میده.

مصرف یه کاسه از غلات و حبوبات هرروز، واسه جفت و جور سازی آهن لازم کودک شما کافی هست.

۷. سبزیجات دارای برگای سبز مغذی ترین غذای کودک:

سبزیجات دارای برگای سبز یکی از مغذی ترین مواد خوراکی در رژیم غذای کودک، مخصوصا واسه گیاه خواران هست. این سبزیجات شامل تموم ویتامینای لازم، کلسیم، مواد معدنی، فیبر بوده و یه منبع غنی از آهن هم هستن. اسفناج و کلم پیچ شک نداشته باشین باید در رژیم غذای کودک گذاشته شه. به پیشنهاد کارشناسان تغذیه، مصرف یه فنجون سبزیجات برگ سبز در روز میتونه تموم آهن لازم کودک شما رو جفت و جور سازی کنه.

۸.حبوبات جفت و جور سازی کننده آهن کودک:

حبوبات به همون اندازه غلات در رفع نیازای هرروز بدن کودک شما به آهن خوب هست. واسه این منظور، لوبیا قرمز، لوبیا، لوبیا مشکی و سفید، سویا، نخود، و چیزای دیگه ای به جز اینا باید در رژیم خوراکی هرروز کودکان قرار داده شن. مصرف یه فنجون از حبوبات در هر روز، ۴ میلی گرم از آهن لازم واسه بدن کودک شما رو جفت و جور می کنه.

۹. مرکبات افزایش دهنده جذب آهن:

این خونواده میوه ها، یه منبع مستقیم از آهن نیس، اما به بهتر شدن ظرفیت جذب آهن در کودک شما کمک می کنه. خوردن میوه های خونواده مرکبات مثل پرتقال، نارنج، لیمو شیرین، نارنگی، و چیزای دیگه ای به جز اینا، ویتامین C موردنیاز واسه بدن کودکان رو جفت و جور سازی کرده و به طور زیادی به جذب آهن مواد خوراکی به وسیله بدن اونا کمک میکنه. پزشکان پیشنهاد می کنن که واسه حفظ سطح مناسب هموگلوبین سالم در کودکان، دست کم ۱ میوه از خونواده مرکبات رو هرروز در رژیم غذای کودکان بذارین.

۱۰. ماهی ،لازم واسه جفت و جور سازی آهن کودک:

این یه واقعیت شناخته شده جهانی هست که ماهی غنی از آهن و اسیدهای چرب امگا ۳ هست. اسیدهای چرب امگا ۳ به جلوگیری از لخته شدن خون، در نتیجه، سکته مغزی و گسترش جریان خون در بدن به طور منظم کمک می کنه. ماهیایی مثل سالمون، ماهی روغنی کوچیک، ماهی قزل آلا، و چیزای دیگه ای به جز اینا دارای ارزش خوراکی بالایی بوده و از منابع بزرگ آهن هستن.

شما می تونین در رژیم غذای کودک خود ۲ وعده ماهی در هر هفته بذارین تا نیازای بدن اون به آهن و بقیه مواد مغذی رو جفت و جور سازی کنن.

با امید به اینکه فهرست دقیق غذاای غنی از آهن به داشتن یه رژیم خوراکی سالم واسه خونواده و کودک شما کمک کنه، یادتون باشه که غذاای معرفی شده واسه جلوگیری از کمبود آهن در کودکان خوب هستن. اگه کودک شما دچار فقر آهن هست، ممکن هست با خوردن کامل مواد خوراکی بالا درمان نشه. در مورد اینجور کودکانی واسه بهترین یافته های، پیشنهاد میشه که به دنبال پیشنهادای پزشکی باشین.

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *