10 منبع غذایی به طور کامل آنتی اکسیدانی | مجله ادکوان

آنتی اکسیدان ها چه موادی هستن؟

آنتی اکسیدانا شامل ویتامینا و مواد معدنی هستن که در مقابل عوامل خطرزایی مثل رادیکالای آزاد از بدن مراقبت می کنن. رادیکالای آزاد جزو فرآورده های سوخت سلولی حساب می شن و می تونن روی ارگانهای داخلی بدن (میتوکندری) و پوست اثرات منفی بذارن. ورزش می تونه این وسط نقش زیادی داشته باشه. طوری که نیاز بدن به آنتی اکسیدانا رو زیاد می کنه. تعادل در رژیم غذایی اهمیت زیادی داره ولی در عین حال ممکنه واسه کسائی که تمرینات شدیدی انجام میدن کافی نباشه و کمبودایی از نظر تغذیه ای وجود داشته باشه.

اینجا ۱۰ ماده با آنتی اکسیدان بالا به شما معرفی شده:

روغن زیتون:

این ماده رو به صورت سرد استفاده کنین. داغ کردن اون باعث آسیب رسیده به چربیای سالم روغن زیتون می شه و منبعی رو واسه رادیکالهای آزاد به وجود می آورد. از روغن زیتون می تونین به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنین. روغن زیتون از اکسیده شدن LDL کلسترول جلوگیری می کنه.

گیلاس و توت مشکی:

گیلاس شامل ترکیبات پلی فنولیک فلونوئیده، توت مشکی در مقایسه با ۴۰ نوع میوه تازه دیگه به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی اکسیدانی قرار گرفته ، می تونین این دو میوه رو با هم مخلوط کنین.

گوجه فرنگی:

به دلیل لیکوپین بالا در گوجه فرنگی این ماده یکی از آنتی اکسیدانای قوی هستش.

چای:

چای مشکی مثل چای سبز از آنتی اکسیدان بالایی برخورداره ، البته بدون شیر.

آب انار:

اندازه آنتی اکسیدان آب انار ۳ برابر چای سبزه، موقع مصرف مراقب باشین که در اون از شیرین کننده های مصنوعی استفاده نشده باشه.

دانه کدوتنبل:

این ماده پر از منیزیمه و واسه حفظ سلامتی غذه پروستات خوبه و شامل مواد معدنی ، پروتئین و چربیای به درد بخور است.

گردو:

مصرف یه مشت گردو در روز احتمال حمله قلب رو بیشتر از ۵۰ درصد کم می کنه، هم اینکه خطر دچار شدن به مریضی دیابت ، سرطان و دیگه بیماریای طولانی رو کم می کنه.

جو:

این منبع غذایی به دلیل اینکه پر از مواد مغذیه پس معروفیت بالایی داره. جو پر از فیبر، سلنیوم، تریتوفان، منگنز و فسفره.

سبزیجات قرمز و نارنجی:

این وسط میشه به سیب زمینی شیرین اشاره کرد و سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدانیه که باعث حفظ و سلامتی سلولای پوستی می شه و از اونا در برابر نور خورشید مراقبت می کنه.

شکلات:

مصرف شکلات احتمال خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم می کنه و باعث کاهش فشار خون می شه. شکلات تلخ شامل فلانوئیده که یکی از آنتی اکسیدانای قوی هستش. مصرف ۲ تیکه (۲مربع) از شکلات ۶۰% در روز کافی به نظر می رسه.

کلم بروکلی:

هر فنجون کلم بروکلی ۳۰ کالری داره و شامل ویتامین C،A، بتاکاروتنه.

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *