: زمستون، بیشتر واسه ما تداعی کننده مریضی، سرمای شدید و گیر افتادن در برف و … است.

: 10 معجزه فصل سرما واسه سلامتی

آکا ایران: اما شکی نیس که این فصل می تونه بر سلامتی ما اثر مثبتی بزاره و به تقویت بدن کمک کنه.

دمای سرد، کارکرد مغز رو بهتر کنه

دماهای سردتر به افراد کمک می کنه تا بهتر و روشن تر فکر کنه. تحقیقات نشون میده که افراد وقتی که درجه گرما اتاق رو تو یه حالت خنک تر از یه محیط تقریبا گرم تنظیم می کنن، کارا رو بهتر انجام میدن. علاوه بر این، تحقیقات دیگه نشون میده که مردم در زمستون نسبت به تابستون،مشکلات شناختی کمتری دارن، چون که تابستون از گلوکز بیشتری واسه پروسهای ذهنی استفاده می کنن. پس، خروج از خونه در زمستون می تونه به شما در فکر کردن بهتر به مشکلات تون خیلی کمک کنه.

آب و هوای سرد ممکنه به سوختن کالری کمک کنه

وقتی هوا سرده، بدن شما واسه تغییر دمای اصلی خود سخت تر کار می کنه. بدن ما از اندازه خیلی از انرژی واسه گرم کردن مون استفاده می کنه و هوایی رو که نفس می کشیم، وقتی که در سرما قرار داریم، مرطوب می سازه.

هوای سرد، چربی قهوه ای بدن رو زیاد می کنه

بیشتر چربیا در آدم به رنگ سفید ظاهر می شن، در حالی که چربی قهوه ای سلولای چربی بسته بندی شده با میتوکندریه که انرژی رو احیا کرده و گرما رو در بدن تولید می کنن. در گذشته، تصور می شد که تنها نوزادان دارای چربی قهوه ای هستن، اما یه مطالعه نشون داد که بزرگسالان هم چربی قهوه ای دارن و آدمایی که دارای شاخص توده بدنی پایین (BMI ) هستن دارای محتوای بالاتری از چربی قهوه ای هستن. تحقیقات نشون داده که وقتی افراد در برابر دمای خنک قرار می گیرن، اندازه چربی قهوه ای و متابولیسم اونا زیاد میشه.

سرما، آلرژی رو بهتر کنه

اگه در فضای باز دچار آلرژی میشین، خبر خوب اینه که در هوای سرد و برفی به طور واقعی گرده موجود نیس اما اگه شما در محیطای داخلی دچار آلرژی میشین، باید بگیم که آلرژی به کپکا و گرد و غبار می تونه در زمستون بدتر شه، به خصوص اگه زمان بیشتری رو صرف موندن در خونه می کنین.

زمستون می تونه التهاب رو کم کنه

شما میدونید که چیجوری کمپرسای یخ به کاهش تورم و درد پس از آسیب کمک می کنن؟ خوب، ممکنه متوجه باشین که مفاصل شما در زمستون کمتر دچار تورم و برآمدگی می شن، چون هوای سرد مانند کمپرس یخ طبیعی واسه کاهش التهاب عمل می کنه.

این فصل، می تونه خطر مریضی رو کم کنه

مطمئنا احتمال دچار شدن به سرماخوردگی در زمستون بیشتره، اما روشنه که در برابر چندین مریضی و ویروس که در شرایط گرم تر شایع هستن، به عنوان یه محافظ برامون عمل می کنه. اینکه پشهای مزاحم در زمستون به خواب می رن به کاهش بیماریای انتقالی به وسیله پشه می رسه، از جمله زیکا، ویروس نایل غربی، تب دانگ و مالاریا.

بهتر به خواب می رید

وقتی که شما در حال تلاش واسه خوابیدن هستین، دمای طبیعی بدن شما در حالت عادی کم میشه. این روند می تونه تا دو ساعت در گرمای تابستون طول بکشه اما در زمستون بسیار سریع تره.

این سرما می تونه به شما در مقابله با عفونت کمک کنه

بله، در زمستون ممکنه سرماخوردگی بیشتری داشته باشین (البته آنقدرها هم زیاد نیس)، اما در واقع بدن شما بهتر به آماده کردن سیستم ایمنی پرداخته که به طور موثر به مقابله با عفونت کمک می کنه.تحقیقات نشون دادن که سیستم ایمنی بدن می تونه موقع سرد شدن فعال شه، و این باعث افزایش توانایی فرد واسه مقابله با عفونتا می شه.

سردی زمستون به جوون سازی پوست کمک می کنه

درجه گرما تقریبا سرد می تونه واسه سلامت پوست به درد بخور باشه، چون رگای خونی در پوست رو محدود می کنه.این باعث می شه که پوست کمتر به قرمزی و تورم گرفتار شه و این به عنوان یه نتیجه از کاهش جریان خونه. هم اینکه بدن شما تمایل به تولید روغن و چربی کمتری از غدد چربی در زمستون داره ، پس پوست تون کمتر دچار مشکل می شه.

آب و هوای سرد می تونه واسه قلب تون به درد بخور باشه

آب و هوای سرد واقعا می تونه به کارکرد بهتر قلب تون برسه، وقتی که واسه تمرینات زمستونی خود در خارج از منزل هستین.آب و هوای سرد می تونه یه فعالیت باحال و رقابت برانگیز رو بکنه و قلب باید خون اکسیژن خورده بیشتری رو پمپ کنه تا نه فقط فعالیت رو جبران کنه بلکه از اینکه بدن به اندازه کافی واسه حفظ تعادل و جلوگیری از خطرات افت دما گرم شده، مطمئن شه.علاوه بر این، "ورزش در زمستون باعث تقویت عضلات قلب می شه".با این حال اگه مریضی قلبی دارین، هنگام ورزش در خارج از منزل در آب و هوای سرد، باید احتیاط کنین.

.

منبع : migna.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *