10 مزیت مهم جلبک واسه سلامتی

جلبکا پر از مواد مغذی هستن که تاثیرشگرفی بر بدن و مغز داره. 10 مزیت ثابت شده جلبک بر سلامت عبارتند از:

جلبک موجودی زنده س که به دو شکل در آب تازه و نمکی رشد می کنه. این یه نوع از شکلای جور واجور باکتری به نام cyanoه که بیشتر به جلبک سبز-آبی اشاره داره. درست مانند گیاهان، باکتری cyano هم می تونه از نور خورشید از راه فرآیندی به نام فتوسنتز بهره مند شه.

جلبک از طرف قبایل آزتک در گذشته های دور به صورت روزانه مصرف می شد، اما وقتی که ناسا اعلام کرد که جلبک می تونه در فضا رشد کنه و به وسیله فضانوردان استفاده شه، دوباره مشهور شد. مقدار استاندارد روزانه جلبک دریایی 1 تا 3 گرمه، اما مقادیر بیشتر از 10 گرم در روز هم به طور موثری استفاده می شه.

10 مزیت مهم جلبک واسه سلامتی

فواید جلبک

اشکال جور واجور جلبک دریایی

جلبک در دو شکل قرص و پودر:

جلبک اونقدر مواد مغذی در خود جای داده که به طور کامل حیرت آوره، یه قرص تنها 7گرم از پودر جلبک خشک رو در بر میگیره.

پروتئین: 4گرم.

ویتامین B1 (تیامین): 11 درصد RDA.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): 15درصد RDA.

ویتامین B3 (نیاسن): 4 درصد RDA.

مس: 21 درصد RDA.

آهن: 11درصد .RDA

اونا هم اینکه شامل مقادیر کافی منیزیم، پتاسیم و منگنز و مقادیر کمی از تقریبا هر ماده مغذی که ما نیاز داریم هستن.

تنها 20 کالری و 1/7 گرم کربوهیدرات قابل هضم دارن. گرم واسه گرم، این به این معناست که جلبک ممکنه دقیقا مغذی ترین ماده غذایی روی سیاره باشه. یه قرص جلبک شامل مقادیر کم چربی (حدود 1 گرم)، ازجمله اسیدهای چرب امگا6 و امگا 3 تو یه قرص حدود 1.5 گرمی از اون باشه.

کیفیت پروتئن جلبک در مقایسه با تخم مرغ عالیه. همه آمینواسیدهای لازم که ما نیاز داریم رو شامل می شه. بیشتر ادعا می شه که جلبک شامل ویتامین B12ه که غلطه. جلبک شامل ویتامین کاذب B12ه که واسه آدما به درد بخور نیس.

جلبک خصوصیات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی قدرتمندی داره.

خواص جلبک دریایی واسه بدنآسیب اکسیداتیو می تونه به DNA و سلولامون آسیب برسونه. این آسیب می تونه التهابات مزمنی که منتهی به سرطان و بقیه بیماریا می شه رو تحریک کنه..

فواید جلبک

جلبک منبع فوق العاده ای از آنتی اکسیدان است که می تونه در برابر آسیب اکسیداتیو از بدن مراقبت کنه.

جز فعال اصلی اون phycocyanin نامیده می شه. این ماده آنتی اکسیدانی منحصر به جلبکای سبز-آبیه. Phycocyanin می تونه با رادیکالای آزاد مقابله کنن و مانع از تولید مولکولای التهاباتی شه، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موثری رو تامین می کنه.

جلبک اندازه تری گلیسیرید و LDL رو کم می کنه.

قرص جلبک سبزدر حال حاضر بیماریای قلبی بزرگترین قاتل در جهان حساب می شن. مشخص شده که خیلی از فاکتورهای قابل اندازه گیری، که به عنوان عامل خطر نامیده می شن، با افزایش خطر مریضی قلبی مرتبطند. همونطور که نشون داده شده جلبک اثرات مفیدی روی خیلی از اونا داره.

فواید جلبک

مثلا، می تونه کلسترول کلی، کلسترول LDL و تری گلیسیرید رو کم کنه، در حالی که کلسترول HDL (نوع خوب) رو زیاد می کنه. در مطالعه ای با 25 نفر شرکت کننده گرفتار به دیابت نوع 2، با مصرف 2 گرم از جلبک در روز این نشونه ها رو به طور زیادی بهتر شد.

مطالعه ای دیگه از افراد با کلسترول بالا نشون داد که 1 گرم جلبک در روز، تری گلیسرید رو تا حدود 15.3٪ و LDL رو تا حدود 10.1٪ کم می کنه. تحقیقات زیاد دیگه اثرات مطلوب مصرف اونو نشون میدن اما در مقادیر بالای 5 تا 8گرم جلبک در روز.

جلبک از کلسترول LDL در برابر اکسیده شدن مراقبت می کنه.

پودر جلبک دریاییساختار چربی بدن مستعد پذیرش آسیبای به وجود اومده به وسیله اکسیداتیوه. Lipid proxidation، عامل اصلی خیلی از بیماریای جدی شناخته شده. مثلا، یکی از مراحل کلیدی در راه بیماریای قلبی لیپوپروتئین LDLه که در خون اکسیده شده.

فواید جلبک

خیلی مهمه، به نظر می رسه آنتی اکسیدانای موجود در جلبک مخصوصا در کاهش lipid proxidation تاثیردارن. این بارها در تحقیقات انسانی و حیوونی نشون داده شده. در یکی از این تحقیقات با 37 نفر شرکت کننده گرفتار به دیابت نوع 2، که روزانه 8 گرم از جلبک در طول روز مصرف می کردن، به طور زیادی علائم آسیبای اکسیداتیو کم شد. هم اینکه جلبک سطح آنزیمای آنتی اکسیدان در خون رو زیاد می کنه.

جلبک خواص ضد سرطانی داره مخصوصا در مقابل سرطانای دهانی

بعضی از دلایل نشون میده که جلبک می تونه خواص ضد سرطانی داشته باشه. مثلا، بعضی از تحقیقات در مورد حیوانات نشون میده که جلبک می تونه وقوع سرطان و اندازه تومور رو کم کنه.

جلبک مخصوصا در سرطان دهن مورد مطالعه قرار گرفته. مطالعه ای به اثرات جلبک در مورد 87 نفر در هند با ضایعات پیش سرطانی که OSMF در دهن نامیده می شه، پرداخت.

فواید جلبک

فواید جلبک

پس از یه سال و آدمایی که روزانه به اندازه 1 گرم جلبک مصرف می کردتد تا 45٪ و تنها 7٪ از گروه دیگه با پسروی کاملی در زخم دهانشون، مواجه شدن. وقتی اونا مصرف جلبک رو متوقف کردن، تقریبا نصف افراد اقرار داشتن که زخمشون در طول سال دوباره برگشت. در مطالعه ای دیگه تشکیل شده از 40 نفر با جراحات OSMF، با مصرف یه گرم جلبک در روز نسبت به داروی پنتااکسیفیلین نشونه های بهبود بیشتری داشتن.

تحقیقات نشون می دهد که ممکنه فشار خون رو کم کنه.

فشار خون بالا محرکی مهم در خیلی از بیماریای کشنده س. ازجمله حمله های قلبی، سکته مغزی و مریضی طولانی کلیوی. با اینکه مصرف 1 گرم جلبک در روز بی تاثیره، اما نشون داده شده که مصرف 5 گرم در روز، فشار خون در افراد با اندازه فشار خون طبیعی رو کم می کنه.

جلبک، با افزایش تولید نیتریک اکسید، مولکولای علامت دهنده که به سلولای خونی کمک می کنه تا منبسط و منقبض می شن رو تحریک می کنه.

جلبک نشونه های ورم آلرژیک رو بهتر کنه.

ورم آلرژیک با التهابی در راه جریان هوای بینی مشخص می شه. این به وسیله ذرات آلرژیک محیطی، مانند گرده، مو حیوانات و گرد و غبار گندم برانگیخته می شه. جلبک درمان پیشنهادی معروفی واسه نشونه های ورمای آلرژیکیه و دلایلی مربوط به تاثیر اون هست.

در مطالعه ای تشکیل شده از 127 نفر با ورمای آلرژیکی، مصرف 2 گرم جلبک در روز به طور زیادی نشونه هایی مانند ترشحات بینی، عطسه کردن، گرفتگی و خارش بینی رو کم کرد.

جلبک می تونه در برابر کم خونی اثر داشته باشه.

جلبک واسه سلامتیانواع مختلفی از کم خونی هست. کم خونی تقریبا در افراد سن بالا عادی تره که منتهی به احساس ضعف و خستگی می شه.

فواید جلبک

عادی ترین اون به وسیله کاهش هموگلوبین یا سلولای قرمز خون مشخص می شه. در مطالعه ای با 40 نفر شرکت کننده، افراد سن بالا با سابقه کم خونی، مکملای جلبک رو مصرف کردن و مشخص شد هموگلوبین سلولای خونی رو زیاد می کنه. هم اینکه کارکرد سیستم ایمنی هم بهتر شد. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که این تنها یه مطالعه س و تحقیقات بیشتر قبل از هر نوع پیشنهاد ای نیازه.

قدرت و ایستادگی عضلانی ممکنه بهبود یابد

آسیب اکسیداتیو به وجود اومده به وسیله ورزش عامل اصلی خستگی عضلانیه. غذاهای گیاهی مشخص، خواص آنتی اکسیدانی دارن که می تونن به ورزشکاران کمک کنن تا افراد با فعالیت فیزیکی بالا این آسیب رو به کمترین حد ممکن برسانند. طبق تحقیقات به نظر می رسه جلبک ایستادگی و قدرت ماهیچه رو بهتر کرده و موثره.

در دو مطالعه، نشون داده شده بود که جلبک ایستادگی افراد رو بالا برده و مانع از خستگی سریع می شه. مطالعه دیگری در دانشکده تربیت بدنی نشون داد که مکملای جلبک قدرت عضلانی رو زیاد می کنن اما هیچ تاثیری بر ایستادگی ندارن.

فواید جلبک

اسموتی جلبک

جلبک ممکنه به کنترل قند خون کمک کنه.

تحقیقات روی حیوانات نشون داده که جلبک می تونه سطح قند خون رو به طور زیادی کم کنه. در بعضی از موارد، از داروهای دیابتی معروف، از جمله متفورمین هم بهتر عمل می کنه. هم اینکه دلایلی هست که نشون میده جلبک می تونه بر بدن آدم اثر داشته باشه.

در مطالعه ای تشکیل شده از 25 مریض با دیابت نوع 2، که 2 گرم جلبک در روز مصرف می کردن به کاهش شدید قند خون منجر شد.

HbA1c، یه شاخص اندازه قند خون در دراز مدت، از 9% تا 8% کم شد، که خیلی با اهمیته. تحقیقات تخمین میزنن که کاهش 1 درصدی از این شاخص می تونه خطر مرگ مربوط به دیابت رو تا حدود 21 درصد کم کنه. هرچند این مطالعه در اندازه کوچیک بوده و فقط واسه 2 ماه زمان برد، می تونه قابل قبول باشه اما شک برانگیز هم هست.

در آخر

جلبک ممکنه امتیازات دیگری هم داشته باشه مانند کمک به سم زدایی فلز آرسنیک سنگین از بدن. اگه می خواین این رو خودتون امتحان کنین، گزینه های خوبی در آمازون از مکملای جلبک براتون هست، با هزاران نظر باحال از مصرف کنندگان.

در آخر، جلبک فوق العاده سالمه و یکی از تک و توک غذاهای عجیب که به درستی ارزشمنده.

/ healthmag.ir

.

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا

  • مطالب در رابطه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *