10 مزیت اثبات شده چای سبز

چای سبز سالمترین نوشیدنی در این سیاره س. چای سبز غنی از آنتی اکسیدان ها و بقیه مواد مغذیه که اثرات بسیار قوی و مفیدی بر بدن دارن. این اثرات شامل بهبود کارکرد مغز، کاهش چربی، خطر دچار شدن به سرطان و خیلی از امتیازات قابل توجه دیگه س. در متن زیر 10 امتیازات سلامت چای سبز که به وسیله تحقیقات اثبات شده پشتیبانی می شه، توضیح داده می شه.

چای سبز شامل ترکیبات بیولوژیکیه که سلامتی رو گسترش و بهتر کنه

چای سبز بیشتر از یه نوشیدنی معمولیه. خیلی از ترکیبات گیاهی موجود در برگ چای به نوشیدنی پایانی اون منتقل می شن که شامل مقدار خیلی از مواد مغذی مهمه. چای سبز غنی از پلی فنلا هستش که اثراتی مانند کاهش التهاب و کمک به مقابله با سرطان داره. چای سبز حدوداً 30 درصد وزنی از پلی فنلا که آنتی اکسیدانای طبیعی هستن، از جمله مقدار خیلی از یه جور ترکیب کاتکین به نام EGCG. Catechins رو داراس که به جلوگیری از آسیب سلولی و مولکولی می پردازن. این ترکیبات می تونن تشکیل رادیکالای آزاد رو در بدن کم کنن و از این روش سلولا و مولکولا رو از آسیب مراقبت می کنن. رادیکالای آزاد نقش زیادی در بروز پیری و شکلای جور واجور مریضی ها اجرا می کنن.

EGCG (Epigallocatechin Gallate) یکی از قوی ترین ترکیبات در چای سبزه. این ترکیب واسه درمان بیماریای جور واجور مورد مطالعه قرار گرفته و ممکنه یکی از دلایل اصلی خواص دارویی قوی در چای سبز باشه. چای سبز دارای مقدار کمی از مواد معدنیه که واسه سلامتی به درد بخور هستن. تلاش کنین یه نام تجاری با کیفیت بالا از چای سبز رو واسه مصرف انتخاب کنین، چون بعضی از مارکای با کیفیت پایین می تونن شامل مقادیر زیادتر از اندازه فلوراید باشن. با این حال پیشنهاد می شه حتماً از چای سبز استفاده کنین، چون حتی اگه یه برند با کیفیت پایین تر رو انتخاب کنین، امتیازات چای سبز هنوز به مراتب بیشتر از خطرات احتمالی هستش.

ترکیبات چای سبز می تونه کارکرد مغز رو بهتر کنه و شما رو دقیق تر سازه

چای سبز بیشتر از بیدار نگه داشتن شمامی تونه به درد بخور باشه، این نوشیدنی عجیب می تونه باعث حواس جمع شدن و تقویت حافظه شما شه. عنصر فعال و کلیدی موجود در این گیاه به درد بخور کافئین است که محرک شناخته شده. مقدار کافئین چای سبز به اندازه قهوه نیس، اما به اندازه کافی واسه تولید یه عکس العمل مثبت و بدون ایجاد اثرات “حالت پر استرس و عصبی” – که در مورد کافئین زیادتر از اندازه قهوه اتفاق میفته – در چای سبز هست. اون چیزی که کافئین در مغز بوجود میاره، بستن یه کنترل کننده عصبی به نام آدنوزینه، اینطوری، در واقع شلیک نورونا و غلظت انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین زیاد می شه. کافئین ترکیبیه که همیشه و شدیدا مورد علاقه و مطالعه محققین قرار گرفته و دائم منتهی به بهتر شدن و کشف جنبه های جور واجور کارکرد مغز در اثر مصرف کافئین، از جمله بهبود اخلاق، هوشیاری، زمان جواب و عکس العمل و حافظه نسبت به محرکای خارجی، شده.

با این حال، چای سبز شامل ترکیباتی بیشتر از کافئینه، چای سبز دارای اسید آمینه L-theanineه که قادر به عبور از جدار رگهای خونی مغزیه L-theanine فعالیت انتقال دهنده عصبی مهارکننده GABA رو زیاد می کنه که دارای اثرات ضد اضطرابیه. هم اینکه دوپامین و تولید امواج آلفا در مغز رو زیاد می کنه. تحقیقات نشون میده که کافئین و L-theanine می تونه اثرات سینرژیک (اثر شدید شدن کننده بر هم) دارا باشن. اثر این دو ترکیب مخصوصا در بهبود کارکرد مغزه. چای سبز به دلیل دارا بودن دو ترکیب L-theanine و دوز کمتر از کافئین، می تونه به شما یه جور نشاط متفاوت از قهوه بده. خیلی از مردم با داشتن انرژی پایدارتری نسبت به قهوه چای سبز رو مصرف می کنن و اونو بسیار به درد بخور می دونن.

چای سبز باعث افزایش سوخت وساز چربی و بهبود کارکرد فیزیکی می شه

اگه شما به لیست مواد تشکیل دهنده یه رژیم مکمل چربی سوز نگاه کنین، به احتمال زیاد چای سبز رو جزئی از ترکیبات اصلی اون می بینین.

این ویژگی به دلیل افزایش چربی سوزی و افزایش اندازه متابولیسم در آزمایشاتیه که پس از مصرف چای سبز و در نمونه انسانی انجام شده. طی یه مطالعه بر 10 مرد سالم، چای سبز مصرف انرژی رو 4 درصد در بدن اونا بالا برد. مطالعه دیگری نشون داد که اکسیداسیون چربی 17 درصد زیاد می شه و نشون میده که چای سبز می تونه به طور انتخابی سوزوندن چربیا رو زیاد کنه. با این حال، بعضی تحقیقات درباره چای سبز هیچ گونه افزایش متابولیسمی رو نشون نمی دن، پس اثرات اون ممکنه به فرد بستگی داشته باشه. کافئین خود به عنوان عامل مهمی در بهبود کارکرد جسمی بدن با جمع آوری اسیدهای چرب و مصرف اون به صورت منبع انرژی شناخته شده. در دو مطالعه جداگونه و بررسی کارکرد کافئین، این ترکیب به صورت میانگین می تونه کارکرد فیزیکی بدن رو 11-12 درصد زیاد کنه.

آنتی اکسیدانای چای سبز خطر دچار شدن به بعضی شکلای جور واجور سرطان رو کاهش میدن

سرطان به وجود اومده به وسیله رشد کنترل نشده سلولا و یکی از دلیلای اصلی مرگ در دنیاس. آنتی اکسیدانا به عنوان کم کننده آسیب اکسیداتیو به وجود اومده به وسیله پیشرفت سرطان شناخته شده و می تونن اثر محافظتی بر سلولای بدن دارا باشن. چای سبز یه منبع عالی از آنتی اکسیدانای قدرتمنده، پس می تونه خطر دچار شدن به سرطان رو کم کنه که در بعضی شکلای جور واجور سرطان یافته های تحقیقات به توضیح زیره:

سرطان پستون: تو یه متاآنالیز یافته های دیده شده نشون میده در زنائی که بیشتر چای سبز مصرف می کنن، خطر دچار شدن به سرطان سینه 20-30٪ کمتره، این مریضی یکی از شایع ترین شکلای جور واجور سرطان در بین زنونه.

سرطان پروستات: یه مطالعه نشون داد مردانی که چای سبز می خورن 48٪ خطر دچار شدن به سرطان پروستات در اونا کم میشه. این نوع سرطان هم بین مردان از شایع ترین بیماریای کشنده س.

خیلی از تحقیقات تجربی نشون دادن که در مصرف کنندگان چای سبز گسترش و دچار شدن به نوعای جورواجور از سرطان کمتر اتفاق می افته. با این وجود، تحقیقات بیشتر و با کیفیت بالا و قابل اطمینان واسه تأیید این اثرات لازمه. مهم اینه که بدونین ایده اضافه کردن شیر به چای سبز اصلاً مناسب نیس و اونو انجام ندین، چون بعضی تحقیقات نشون میده اضافه کردن شیر به چای سبز دلیل کاهش مقدار آنتی اکسیدانای به درد بخور اون می شه.

چای سبز می تونه به مراقبت مغز از پیری و نابودی کمک کنه، کاهش خطر دچار شدن به فراموشی و پارکینسون

چای سبز نه فقط می تونه کارکرد کوتاه مدت مغز رو بهتر کنه، بلکه ممکنه مغز شما رو از سالخوردگی و پیری حفظ کنه. مریضی فراموشی شایع ترین مریضی عصبی در آدم و یکی از دلیلای اصلی زوال عقل است. مریضی پارکینسون دومین مریضی شایع از بین برنده سلول هایه و شامل مرگ نورونای تولید دوپامین در مغزه. تحقیقات زیاد نشون میده که ترکیبات کاتکین در چای سبز می تونن اثرات محافظتی مختلفی روی نورونا در آزمایشای مدل سازی شده در لوله های آزمایشگاهی و مدلای حیوونی دارا باشن، که به طور بالقوه خطر دچار شدن به فراموشی و پارکینسون رو کم می کنه.

چای سبز می تونه باکتریای دهن رو نابود کنه و باعث بهتر شدن سلامت دندانا و کاهش خطر دچار شدن به عفونت شه

کاتکینا در چای سبز دارای اثرات بیولوژیکی بسیار زیادی هستن، بعضی تحقیقات نشون میده که می تونن باکتریا رو از بین ببرن و ویروسایی مانند ویروس آنفلوآنزا رو کنترل کنن و به طور بالقوه خطر دچار شدن به عفونت رو کم کنن. استرپتوکوک موتانس، باکتریای مضر اولیه در دهانه، که باعث تشکیل پلاک روی دندانا می شه و یکی از عوامل پیشرو درایجاد چاله ها و پوسیدگی دندون است. تحقیقات نشون میده که کاتکینای موجود در چای سبز مانع رشد استرپتوکوک موتانس می شن، پس مصرف چای سبز با بهبود سلامت دندون و کاهش خطر دچار شدن به پوسیدگی همراه س. تحقیقات زیادی نشون میده که چای سبز می تونه بوی بد دهن رو کم کنه.

چای سبز می تونه خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 رو کم کنه

دیابت نوع 2 یه بیماریه که در چند دهه گذشته به اندازه بسیار زیادی پیشرفته و الان حدود 400 میلیون نفر رو در سراسر جهان تحت اثر قرار داده و که از مشکلات این مریضی رنج می برن.

این مریضی شامل افزایش سطح قند خون به دلیل مقاومت سلولای بدن به انسولین یا نبود توانایی تولید انسولینه. تحقیقات نشون میده که چای سبز می تونه حساسیت به انسولین رو بهتر کنه و سطح قند خون رو کم کنه. یه مطالعه در افراد ژاپنی نشون داد کسائی که بیشترین چای سبز رو مصرف می کردن، 42 درصد کمتر از دیگراندر معرض خطر دچار شدن به دیابت نوع 2 بودن. طبق 7 مطالعه که روی 286،701 نفر انجام شد، مصرف کنندگان چای سبز 18 درصد کمتر از بقیه افراد احتمال دچار شدن به دیابت نوع 2 رو دارن.

چای سبز می تونه خطر مریضی قلبی عروقی رو کم کنه

بیماریای قلبی عروقی، از جمله بیماریای قلبی و سکته مغزی، بزرگ ترین علل مرگ در جهان هستن. تحقیقات نشون میده که چای سبز می تونه بعضی از عوامل خطر اصلی واسه این بیماریا رو بهتر کنه که شامل کاهش همه شکلای جور واجور کلسترول، کلسترول LDL و تری گلیسیرید هستش. چای سبز به شکل زیادی ظرفیت آنتی اکسیدانی خون رو زیاد می کنه، و از اکسیداسیون ذرات LDL که بخشی از راه بیماریای قلبیه، مراقبت می کنه. با در نظر گرفتن اثرات به درد بخور این برگ سبز عجیب روی عوامل خطر بیماریای قلبی، تعجب آور نیس که مصرف کنندگان چای سبز تا 31٪ کمتر از بقیه در برابر دچار شدن به بیماریای قلبی عروقی باشن.

چای سبز می تونه به کاهش وزن و کاهش خطر دچار شدن به چاقی کمک کنه

با در نظر گرفتن این که چای سبز اندازه متابولیسم رو در کوتاه مدت زیاد می کنه، این می تونه به شما در کاهش وزن کمک کنه. تحقیقات زیاد نشون میده که چای سبز منتهی به کاهش چربی بدن، مخصوصا در ناحیه شکمی می شه. یکی از این تحقیقات یه بررسی 12 هفته ای تصادفی در 240 مرد و زن بود، که طی این دوره گروه مصرف کننده چای سبز کاهش زیادی در درصد چربی کل بدن، وزن بدن، چربی دور کمر و شکم رو نشون دادن. با این حال، بعضی از تحقیقات انجام شده تغییر معنی داری در کاهش وزن با مصرف چای سبز رو نشون نمی دن، پس در این مورد باید چای سبز با مقدار کمی نمک (یه دانه) خورده شه.

چای سبز به شما کمک می کنه بیشتر عمر کنین

البته، هممون در آخر باید با مرگ روبرو شیم و این پیشگیری ناپذیره.

با این حال، با در نظر گرفتن اینکه مصرف کنندگان چای سبز کمتر در خطر دچار شدن به بیماریای قلبی-عروقی و سرطان قرار دارن، این می تونه به شما کمک کنه که به مدت طولانی تر زندگی کنین. در مطالعه 40530 بزرگ سال ژاپنی، کسائی که بیشترین مقدار چای سبز (5 یا بیشتر فنجون در روز) رو مصرف می کردن، در طول 11 سال احتمال مرگ اونا به دلیل شکلای جور واجور مریضی به اندازه قابل توجه ای کم شد.

مرگ بر اثر همه علل مریضی: 23٪ در زنان، 12٪ در مردان کمتر شده.

مرگ به وجود اومده به وسیله بیماریای قلبی: در زنان 31 درصد کمتر و در مردان 22 درصد کمتره.

مرگ به وجود اومده به وسیله سکته مغزی: 42٪ در زنان، 35٪ در مردان کمتره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *