منتشر شده به وسیله آزاده اردشیری چم در

موضوعات

  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • مفاهیم برندینگ

سرفصلای مقاله

 

  • به چه دلیل هر برندی نیازمند تن صدای ( tone of voice ) متمایزه؟
  • تن صدای برند واسه اعلام هویت برند حیاتیه
  • تن صدای برند چیه؟
  • کدوم شرکت ­ها به تن صدا نیاز دارن؟
  • ۵ قدم جهت ایجاد تن صدایی جدا
    • DNA برند خود رو بشناسین
    • ویژگی ­های ( characteristics ) تن صدای خود رو گرفتن کنین
    • اجرای ممیزی محتوا ( content audit )
    • ایجاد راهنمای سبک تن صدای برند
    • ایجاد رابطه، ایجاد رابطه، ایجاد رابطه

 

امتیاز این پست

به چه دلیل هر برندی نیازمند تن صدای ( tone of voice ) متمایزه؟

شرکت­ ها هم مانند افراد تاثیرگذاری دارن و یه تاثیرگذاری خوب می تونه راه رو واسه بهتر شدن روابط در کسب وکار صاف کنه.
در سطوح بسیار ذاتی و پایه ای رفتاری که سازمان ­ها دارن، میتونه فرق بسازه. تن و لحن ارتباطی برند با بازار هدف، خصوصاً در اشکال نوشتاری هم، نقشی کلیدی در تاثیرگذاری نام تجاری حساب می شه. تا حالا به این توجه کردین که تن صدای برندی در مورد مد باید چیجوری باشه؟

تن صدای برند واسه اعلام هویت برند حیاتیه

یه تن صدای مناسب میتونه به شرکت کمک کنه که خود رو از بقیه رقبا جدا سازه، شخصیت برند خود رو تقویت کنه و تعهد برند به مشتریان رو تحقق بخشه.
مثلا، یه شرکت اسباب بازی که روی لوازم التحریر متمرکزه، ممکنه بخواد انگار از تن صدای رسمی استفاده کنه، درصورتی که شرکتی که تمرکز خود رو روی سرگرمی ­های نوظهور گذاشته از تن صدای غیر عادی و با مزه بیشتر نفع می بره.
هم اینکه واسه اعلام شخصیت برند خود، تن صدای مورد استفاده ­ی شما باید در همه کانالای ارتباطی کامل و نامتناقض باشه : حتی اگه مشتری تبلیغ شما رو در رادیو بشنوه، به صفحه مربوط به برند ما در سایت شرکت نگاهی بندازه، یا وبلاگ ما رو مطالعه کنه، لازمه صدایی قابل شناسایی و برابر به صورت روشن و شفاف نمایان شه.

تن صدای برند چیه؟

تن صدای برند ( tone of voice ) شکلای جور واجور کلمات مورد استفاده، روشی که جملات ایجاد شده ­ان و نوع جاری شدن کلمات رو شامل میشه. تن صدا در تموم ارتباطات مربوط به سرتاسر بخش بندی­ ها، دپارتمان­ ها و کشورها استفاده میشن، پس هرچیزی که شرکت شما مینویسه مانند زبون برند مشابه به نظر می ­آید.
روشی که شرکت در ارتباطات و تعاملاتش ازش استفاده می کنه، یکی از قدرتمندترین راه ­ها واسه ایجاد رابطه با چشم انداز خوده. وقتی سازمانی تو یه تن صدای مشخص و جدا فعالیت می کنه، مردم تمایل پیدا می کنن که شروع به به کار گیری اون کنن و این روند رو ادامه.
یه صدای جدا با در نظر گرفتن تموم مضامین، شما رو در ساخت برندی قوی کمک می کنه و در آخرً هرآنچه سازمان در جهت قدرتمندسازی برند خود انجام میده منتهی به پیروزی در کسب وکار می شه.

 

کدوم شرکت ­ها به تن صدا نیاز دارن؟

هر سازمانی نیاز دارن راه و روش عاقلانه­ ای رو در مورد تن صدای خود در پیش بگیره. تموم شرکت­ ها.
تا حالا چندبار با جمله­ ی “موضوع اون چیزی نیس که شما می گین، بلکه چگونگی بیان موضوع  است که مهمه ” شنیدین؟
برنده های جهانی به همراه کسب­ وکارها و کارکنان در سرتاسر دنیا، خصوصاً به تن صدای کامل ­ای نیاز دارن که در زبون­ های جور واجور هم قابل استفاده باشه. این مورد هم اینکه واسه شرکت­ هایی که از نویسندگان خارجی بسیار و اونایی که دارای خدمات تکنیکی سخت الوصول هستن هم کاربرد داره.

۵ قدم جهت ایجاد تن صدایی جدا

این ۵ قدم به شکل معقولی ساده تلقی می شن، اما هریک به برنامه ریزی با دقت نیاز دارن. اولین قدم نانوشته اون هستش که بدونیم چی واسه اجرا لازمه و واسه برنامه ریزی اینکه چیجوری سازمان شما کامل می شه، ۵ قدم زیر رو دنبال کنین :

برنامه ریزی

DNA برند خود رو بشناسین

ارزش ­های شرکت خود رو شناسایی کنین، کیفیتی که شما و همکاران تون گرامی می دارین و بر اون اصرار می کنین، بدون توجه به اینکه چه اتفاقاتی ممکنه اتفاق بیفته. این موارد جوهره ­ی وجودی برند شما رو تشکیل میده، و کیفیتی که می خواین به روشنیً موضع شما رو در تموم ارتباطات و محتواها مشخص کنه.
مسئولانه عمل کردن یکی از بخش ­های جدانشدنی برنده های رهبر و قدرتمنده. برنده های موفق “به دنبال ساخت آینده ای جدید واسه مشتریان، صنعت و شرکت خود هستن”. هم اینکه لازمه وقتی شرکتی شعاری رو واسه خود انتخاب می کنه در تموم بخش ­های کاری خود اونو رعایت کنه.

 

ویژگی ­های ( characteristics ) تن صدای خود رو گرفتن کنین

وقتی یه بار ارزش ­های شرکت خود رو شناسایی کردین، دو یا سه ویژگی رو واسه تن صدای خود مشخص کنین که نشون دهنده ­ی اون ارزشا و شخصیتی که می خواید اونو پوشش بدین، باشه.
یه شرکت تحقیقاتی با جایگاهی مناسب بر خود میبالد چراکه داده­ های تحقیقی پیچیده رو به بینشی روشن تبدیل می کنه که مشتریان میتونن از اون واسه ساخت کسب وکار خود استفاده کنن، مثلاً، ممکنه خواهان نوآوری، تخصص و جلب اعتماد و….  باشن، اما شک نداشته باشینً میخوان باهوش، با انرژی و در رابطه به نظر بیان.

باهوش

اجرای ممیزی محتوا ( content audit )

به محتوا و ترفیع ­هایی که شرکت تون اونا رو ایجاد کرده ­ان نگاه کنین. تلاش کنین تن صدای اونا رو شناسایی کنین. این تن صدا به شخصیتی که واسه پشتیبانی از ارزش ­های برند خود برگزیده ­اید، می خوره و با اون متناسبه؟ این تن با پلتفرما، مخاطبان هدف و کشورهایی که در اون فعالیت می کنین، سازگاره؟ در عمق وجود خود با خوشحالی حیرت زده ­­اید یا تن مورد استفاده واسه محتوا به شما حس بدی رو منتقل می کنه؟ اگه حالت دوم واسه شما اتفاق می افته، باید مثال­ های بسیاری در مورد چیزی که نباید موقع نوشتن راهنمای سبک تن صدای خود انجام بدین، رو بخونین.

ایجاد راهنمای سبک تن صدای برند

وقتی یه بار تن صدای خود رو تعریف می کنین، کسب اطمینان از اینکه این تن صدا در تموم ارتباطات نوشتاری، بدون اختلاف با تموم پلتفرم ­ها و زبانای جور واجور استفاده می شه، حیاتیه.
یه راه واسه کمک به کسب اطمینان از وقوع این موارد اون هستش که یه راهنمای سبک ( style guide ) که خیلی راحت قابل درک باشه رو واسه تموم کارمندان و کارگزاران بسازین. توضیح بدین تن صدا چیه و به چه دلیل مهمه. جزئیات ویژگی ­های تن صدایی که برگزیده ­اید رو توضیح بدین.
مثلا، اگه می خواین تن شما ” انرژی ­زا” باشه، وقتی اونا واسه نوشتن محتوا آماده می شن توضیح بدین این به درستیً به چه معنا هستش. زبون اون مشخصه یا نامعلوم؟ محاورات روونه؟ هرچقدر ویژگی­ های انتخابی تن صدای برند رو شفاف تر تعریف کنین، نوشتن و چگونگی خلق کلام واسه رابطه گیری با مخاطب رو روشن تر و روان می کنین.

 

ایجاد رابطه، ایجاد رابطه، ایجاد رابطه

عموما، بیشتر مردم به نمایندگی از شرکت می نویسند. ایجاد محتوا همیشه محدود به دپارتمان و بخش بازاریابی نمی شه.
وقتی یه بار راهنمای تن صدای برند خود رو کامل کردین، اطمینان به دست بیارین که این راهنما خونده و فهمیده شده. جلسات آموزشی با حضور تموم بازاریابان چه از راه رابطه حضوری چه از راه وب، ترتیب بدین. مطمئن شین که هر کارگزاری که واسه شرکت شما مطلب می نویسه از نوشته ­های خود کپی داشته باشه.
اینکه چیجوری کلمات رو بگیم واسه هر شرکتی متفاوت میشه، اما اصل راهنما اون هستش که :
اجازه ندین راهنمای تن صدای برند بدون خونده شدن، در قفسه خاک بخوره.
ایجاد تن صدای برند در اول ممکنه به نظر وظیفه ­ی نگران­ کننده­ ای بیاد. اما اگه روند منظم مطرح شده رو دنبال کنین این جوری نیس. و ارزش تلاش کردن رو داره.
اگه اینکار به درستی انجام شه، هرکسی که واسه برند شما می نویسه راه واضحی در مورد اینکه چیجوری و با چه تن کلامی واسه برند شما و در مورد اون چیزی که هستین بنویسه، دلیل اینکه به چه دلیل مردم باید با شما وارد کسب وکار شن، رو مورد پشتیبانی بذاره. ( به خاطر این که با تن صدای برندی متفاوت اما یکنواخت خود رو از رقبا جدا از هم کردین. )
و این موارد به آسونی تبدیل به سبک نوشتن محتوا واسه برند شما می شه.

همین حالا برندینگ کار و کاسبی خود رو شروع کنین!

درخواست مشاوره

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

اسفند ۴, ۱۳۹۷

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ


 

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

هویت برند (Brand Identity) چیه؟ و چگونگی پیشرفت اون


 

دی ۱۹, ۱۳۹۷

تعریف تبلیغات چیه؟


 

مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

راهنمای بازاریابان واسه پیشرفت هویت برند و شرکتی قوی


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۱۹ − ۸ =