شاید همه آدمایی که می خوان متن تبلیغاتی بنویسن یا به دنبال سناریو جذاب واسه تبلیغات خود هستن به این فکر می کنن که چیجوری باید این کار رو بکنن. در این مطلب راهکارهایی واسه نوشتن یه متن تبلیغاتی جذاب و موثر رو میگیم.

امروزه به دلیل اینکه تبلیغات غیر واقعی زیاد به چشم میاد و خیلی از مشتریان کسب و کارا در دام این تبلیغات افتادن خیلی سخت تبلیغات رو باور و به اون اعتماد می کنن و هر متن یا سناریویی نمی تونه موثر واقع شه.

سرفصل محتوا

  • هدف شما از تبلیغ چیه؟
  • مخاطب خود رو شناسایی کنین
  • قبل از نوشتن یه متن جذاب واسه تبلیغات این نکات رو بدونین:
  • مراحل نوشتن طرح متن تبلیغاتی موثر
  • ۱- با مهم ترین برتری کالا یا خدمات خود شروع کنین
  • ۲- تیتری که توجهات رو به خود جلب کنه بنویسین.
  • ۳- متنی بنویسین که با احساسات مخاطب رابطه برقرار کنه.
  • ۴- کار رو با نقاط قوت خود واسه فروش بیشتر شروع کنین.
  • ۵- پیشنهاد به خرید بسیار کمک می کنه.
  • ۶- با سبکی آشنا بنویسین.
  • ۷- تکلیف خود رو مشخص کنین
  • ۸- یه مرحله مونده به پایان نوشته باید این ویژگیا به مشتری القا شه.
  • چند ترفند استادانه واسه یه متن تبلیغاتی موثر
    • روی کارکرد کالا و یا خدمات خود متمرکز شید
    • ضرورت اقدام فوری تو یه متن تبلیغاتی
  • فرمول سه قسمتی واسه تبلیغ مؤثر
  • از کجا بفهمم که متنی که نوشته ام جذاب و کاربردیه؟!
  • در نوشتن متن تبلیغاتی شما با به کار گیری بعضی عبارات می تونین تاثیر تبلیغ رو چند برابر کنین.

هدف شما از تبلیغ چیه؟

هدف شما برندسازیه؟ یا می خواید محصول و خدمات خود رو به اطلاع بقیه برسونین؟

اگه هدف شما برندسازیه نیاز به ارائه حجم خیلی از اطلاعات نیس و سناریوی شما باید به شکلی باشه که تو ذهن مخاطب موندگار شه. طوریکه برند شما در کنار برند همکارانتون تو ذهن مخاطب بمونه.

شما شاید با یه متن طنز یا عجیب بتونین این کار رو انجام بدین. یکی از اثرات تبلیغ اینه که بتونه برند شما رو در کنار همکاران و رقیبان شما قرار داده و برند شما کم کم جای اونا رو تو ذهن مخاطب بگیره.

اگه هدف شما معرفی محصول یا خدماته باید با ارائه اطلاعاتی در مورد ویژگیای محصول خود این کار رو انجام بدین. ولی اینجا دو نکته بسیار مهم اینه که شما باید ویژگیایی از محصول یا خدمات خود رو بگید که اجناس یا خدمات هم رده و هم نوع شما اون خصوصیات رو نداشته باشن.

نکته بسیار مهم بعدی که نباید شما اونو از یاد ببرین اینه که باید متن و سناریو شما به شکلی باشه که بتونه اعتماد مشتری رو جلب کرده و اون با اطمینان به سراغ شما بیاد.

مخاطب خود رو شناسایی کنین

شما باید مخاطب خود رو شناسایی کنین و سناریو خود رو براساس مخاطبین هدفتون به نوشتن درآرین.

دسته بندی مخاطبان می تونه براساس موارد زیر باشه:

الف- سن مخاطب

ب- تحصیلات

پ- طبقه اجتماعی

ت- و…

مثلا اگه سن مخاطبان شما محصله بهتره با زبون محاوره ای بیان شه و اگه سن اونا بالاتره شاید بهتر باشه که با زبون دیگری بیان شه. اگه طبقه اجتماعی مخاطب هدف شما شاغل بازاریه یا دانشجو تبلیغ واسه این دو طبقه اجتماعی نیاز داره که با زبون متفاوتی بیان شه.

دانشجو

یکی از مواردی که شما باید به اون توجه کنین روش تبلیغی شماس. متن تبلیغ صوتی و ویدئویی با متن تبلیغ نوشتاری فرق داره. در تبلیغ نوشتاری باید بسیار خلاصه نویسی کرد چون کمتر کسی واسه خوندن متن تبلیغاتی وقت صرف می کنه و باید به چند عبارت تیتروار اکتفا کرد.

ولی در تبلیغ ویدئویی یا صوتی به دلیل وجود جذابیتای تصویری و صوتی مخاطب وقت بیشتری واسه اون میذاره و به خاطر همین میشه اطلاعات بیشتری ارائه داد.

قبل از نوشتن یه متن جذاب واسه تبلیغات این نکات رو بدونین:

– به ارزش پیشنهادی واقعی فکر کنین و قبل از هرچیز روی ارزش پیشنهادی خود متمرکز شید؛ مهم ترین برتری کالا یا خدمات شما چیه؟ رو راست از خود سوال کنین محصول یا سرویس شما چه برتری داره که اونو از بقیه جدا می کنه؟

– لیستی از کلمات داشته باشین که بتونن جلب توجه کنن. ساده به موضوعات نگاه نکنین، تلاش کنین از ابعاد جورواجور موضوع خود رو تحلیل و بررسی کنین.

– ترفند احساسات رو جدی بگیرین. تلاش کنین روی قلب مخاطب موثر باشین.

– اگه اهل ادبیات هستین! واسه تبلیغ نویسی مناسب نیستین!! تبلیغ نویسی نیازمند نثری روان ساده و آشناست. در بعضی از مباحث به صمیمی نویسی هم اشاره می شه که همه جا فایده نداره.

– لطفاً گیج نزنین! تکلیف خودتون رو معلوم کنین! یه متن جذاب واسه تبلیغات جایی واسه اشاره به ده ها موضوع و ده ها مخاطب نیس. پس تکلیف خود رو مشخص کنین این متن رو واسه کی می نویسید.

– دستور بدین! بله درست خوندین! به مخاطب دستور بدین و دقیق و شفاف بگید که چه کنه. همیشه باید آخر یه متن تبلیغاتی نویسنده باید به خواننده بگید که چیکار کنه، مثلاً بنویسین واسه اینکه در اولین نفر باشین همین الان ….. رو از اینجا دانلود کنین.

مراحل نوشتن طرح متن تبلیغاتی موثر

می خواین واسه کار و کاسبی خود تبلیغ کنین؟ این نکات و مراحل رو دنبال کنین تا بهترین نتیجه رو بگیرین.

۱- با مهم ترین برتری کالا یا خدمات خود شروع کنین

این همون چیزیه که می خواد به چشم بیاد، اونو پیدا کنین و مشخص کنین; شاید انتخاب این برتری واسه شما خیلی ساده نباشه; اما واسه این منظور کافیه از خود سوال کنین کالا و خدمات شما چه برتری داره که اونو از اجناس دیگه جدا می کنه؟ چه چیز خاصی دارین؟ این برتری قیمته؟ راحتی یا توانایی اطمینانه؟

قیمت

۲- تیتری که توجهات رو به خود جلب کنه بنویسین.

رعایت این اصل در تبلیغات خیلی مهمه; مردم در حال بمباران شدن با اطلاعات هستن و به خصوص در اینترنت چیزی رو می خونن که توجهشون رو جلب کرده باشه; وگرنه خیلی راحت اونو ندیده می گیرن.
اگه تیتر شما جلب توجه نکنه، اون وقت شایدً همه چیز از دست رفته; چون شاید کسی اونو نمی خواند.

۳- متنی بنویسین که با احساسات مخاطب رابطه برقرار کنه.

مثلا اگه خمیر دندون می فروشید، شایدً یکی از خصوصیات اون اینه که شامل فلورایده; اما اگه بخواین این ویژگی رو به این صورت بگید: «شامل فلوراید» یا « پوسیدگی کمتر دندون» کمی کسل کننده به نظر می رسه.
می تونین به جای اون از این عبارت استفاده کنین: « با بوفو مسواک بزنین تا از مته دندانپزشک در امان باشین!» اینطوری; شما یه ویژگی کسل کننده و تکراری رو به با پیامی قوی گفتین; و اونو با ترس از کار دندانپزشک پیوند دادین; به نظر شما این از عبارت « شامل فلوراید » موثرتر نیس؟

۴- کار رو با نقاط قوت خود واسه فروش بیشتر شروع کنین.

چند پاراگراف اول شما بسیار مهم هستن; از این چند خط استفاده کنین تا مشتری رو به خرید کردن تشویق کنین; اون طور بنویسین که مشتری برتریای مهم کالا یا خدمات شما رو لمس کنه و اونو واسه خرید جذب کنه.
احتیاجی نیس که به جزئیات بپردازید; در ادامه می تونین این کار رو انجام بدین. بزرگترین اسلحه خود رو اول بکشین!

۵- پیشنهاد به خرید بسیار کمک می کنه.

وقتی که دیگه مشتریان شما با تجربه خوبی و رضایتی که از شما داشتن به بقیه پیشنهاد خرید می کنن; فروش شما بالا میره; البته این پیشنهاد خرید باید باور پذیر باشه.

وقتی که در اینترنت تبلیغ می کنین اعتبار بالا داشتن کار سختیه; پس مردم به سختی به شما اعتماد می کنن; به خاطر همین پیشنهاد اسمای دیگه مشتریان خیلی خوبه.

واسه اینکه اعتبار این پیشنهادا رو زیاد کنین; می تونین از آدمایی که از کالا یا خدمات شما راضی بودن بخواین اطلاعات تماس خود رو هم پس از بیان نظراتشون بدن.

۶- با سبکی آشنا بنویسین.

نباید زیاده روی کنین یا خود رو خیلی دوستانه نشون بدین و در تعریف از کالا یا خدمات خود زیاده روی کنین; فقط چیزی که رو که باید، بگید به همین سادگی!

۷- تکلیف خود رو مشخص کنین

این متن رو واسه کی می نویسید; مشتری شما فردی جدیه؟ فردی با احساسات لطیفه؟ واسه اینجور فردی از چه لحنی باید استفاده کنین کلام خود رو برابر با مخاطب خود آماده کنین

۸- یه مرحله مونده به پایان نوشته باید این ویژگیا به مشتری القا شه.

باید مشخص کنه که این یه معامله یا فرصت خوبه; مثلاً ۴۰ درصد تخفیف در اختیارش قرار میگیره.

باید خیال مشتری از نظر زمان انجام خدمات یا تحویل کالا راحت باشه; و بدونه که این کار حتما در کمترین رمان ممکن انجام می شه; مانند این عبارت ” فقط در ۵ روز کاری”

باید با کمترین خطر یا بدون خطر باشه; مانند این عبارت که خیال خریدار رو راحت می کنه: ” تا ۹۰ روز بدون هیچ پرسشی در صورت نبود رضایت پول شما برگردونده می شه.”

چند ترفند استادانه واسه یه متن تبلیغاتی موثر

واسه نوشتن نمونه متن تبلیغاتی یه آگهی تبلیغاتی تأثیرگذار چند عامل هست; اولین عامل دقیق شدن و فوکوس کردن بر یه کالا و خدمت و یا یه مزیت وبرتری هست; همیشه اینجور تصور کنین که قراره تبلیغات رو یه کودک بخونه و بعد به کودکی دیگه بگید که بقیه چه چیز و به چه دلیل باید از شما بخرن.

روی کارکرد کالا و یا خدمات خود متمرکز شید

رازی کوچیک و ناخوشایند در مورد تجارت هست; من نمی تونم به اندازه کافی اونو تکرار کنم هیچکی دوست نداره اونو قبول کنه ولی اینطوریه: هیچکی اهمیتی نمی ده که خدمت یا کالای شما چیه.
هیچکی توجهی به کالا و خدمت شما نداره; تنها مسئله مهم واسه مشتریان اینه که محصول شما چیجوری باعث بهتر شدن زندگی اونا می شه; مردم به دلایل و انگیزه های زیادی دست به خرید میزنن; ولی می تونین همه این دلایل رو تو یه انگیزه واسه خرید خلاصه کنین: بهبود و پیشرفت».

درواقع مشتریان تموم اوقات روز- یعنی صبح و ظهر و شب- در حال خرید بهبود هستن. اونا فقط به این موضوع اهمیت میدن که کالا یا خدمت شما، زندگی یا کارشون رو بهبود خواهد بخشید. وقتی هر نوع تبلیغی می نویسید، نکته اصلی مورداشاره باید بهبود و پیشرفتی باشه که عرضه می کنین؛ و باید این بهبود رو شفاف کنین.

ضرورت اقدام فوری تو یه متن تبلیغاتی

دومین عامل کلیدی در نوشتن متن تبلیغاتی مؤثر اینه که به مشتری بالقوه خودتون بگید دقیقا چه کاری رو باید فوراً به انجام برسونه; مثلا: امروز قبل از ساعت ۹ شب و به آخر رسیدن جنسا به اینجا بیایید!»

یه قانون مهم: کاری کنین تا خرید از شما واسه مشتری هاتون راحت شه; مطمئن شید که درک فراخوان شما ساده و آسونه، به خصوص وقتی که از رادیو پخش می شه و شنوندگان نمی تونن یادداشت ورداری کنن. تعداد اعداد رو به کمترین حد ممکن کم کنین چون باعث پریشونی و گیجی مشتریان احتمالی می شه.

قانون دیگری هم هست: تلاش نکنین تا در تبلیغتان نیاز آفرینی کنین; فقط به نیاز الان مشتری بپردازید; به دردی بپردازید که مشتری الان اونو حس می کنه و به دنبال خلاص شدن از اون هستش; به کمبودی بپردازید که مشتری الان اونو احساس می کنه.

هدف شما به کار گیری تبلیغات اینه تا مشتری رو مجبور به خرید از شما کنه و در این راه اقدامی صورت دهد.

فرمول سه قسمتی واسه تبلیغ مؤثر

به خاطر نوشتن متن تبلیغاتی مؤثر به خصوص در رادیو و تلویزیون فرمول هست. اول، مشکلی رو که مشتری خواهان حل شدنشه، احتیاجی که خواهان مرتفع شدنش و یا دردی که خواهان تسکینش هست، مطرح کنین. این کار بدون این دست اون دست کردن توجه مشتری احتمالی رو به خود جلب کنین

مشکلی

دوم، راه حل رو تشریح می کنین; شما بهترین روش واسه حل مشکل، رفع نیاز و آرامش درد رو توضیح می دین; این کار انگیزه خرید رو تو ذهن مشتری فعال می کنه.
راه حل

سوم، محصول خود رو به عنوان بهترین راه حل موجود ارائه می دین و در آخر هم فراخوان می دین; شما به مشتری احتمالی خود می گین که از سایت شما بازدید به عمل آورد و یا فوراً محصول رو تحویل بگیره; اینطوری نزدیک ترین راه واسه حل مشکل و یا رفع نیاز به مشتری خود ارائه می دین.

از کجا بفهمم که متنی که نوشته ام جذاب و کاربردیه؟!

هروقت متن یا ایده ای به ذهنتون رسید با بررسی متر و معیارهای زیر می تونین تشخیص بدین که عنوان مورد نظر مناسبه یا خیر. البته باید بدونین که هیچ متن و شعاری همه ویژگیا رو یه جا نداره. پس واسه بررسی متن خود به سوالات زیر جواب بدین:

۱- پیشنهاد من یه نگرانی واسه مخاطبه؟

۲- باعث شدم که مخاطب واسه لحظاتی از زاویه دلخواه ما به موضوع نگاه کنه؟

۳- توانمندی و جایگاه برند در متن حفظ شده؟

۴- متن من ساده ؛ روان و حتی با دستمایه طنز ارائه شده؟

۵- پیشنهاد ما به طور کاملً شفاف ارائه شده یا احتمال داره که مخاطب دچار کج فهمی شه؟

۶- از کلمات تکراری ؛ تکراری و بدتر از همه غیرقابل باور استفاده شده؟!

۷- از کلمات جادویی در متن استفاده کردم؟ چیجوری , به کار گیری عدد در متن , منفی نویسی , اعتبارگیری و… بعضی از کلمات جادویی هستن که در ادامه به بعضی از اونا می پردازیم.

در نوشتن متن تبلیغاتی شما با به کار گیری بعضی عبارات می تونین تاثیر تبلیغ رو چند برابر کنین.

مثلا عبارات:

– عجیب

– خاص

– لذت بخش

– پر درآمد

– پر سود

و دیگه کلمات مشابه، در تاثیرگذاری بیشتر متن شما خیلی مهمه.

منبع: emadg.com – mahandmedia.ir – irantableegh.org