منتشر شده به وسیله آزاده اردشیری چم در

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • بازاریابی
  • تبلیغات

سرفصلای مقاله

 

  • در هر نوع از راه تبلیغات،اول مشخصات دموگرافیک یا جمعیت­ شناختی ( Demographics ) برند خود رو بشناسین
  • مکان ( Location ) تبلیغات شما باید به گونه ­ای باشه که مخاطبان هدفتون رو پوشش دهد
  • پیام ( Message ) تبلیغات خود رو به بهترین روش منتقل کنین
  • بدون تکرار ( Frequency ) تبلیغات به اندازه کافی، تلاش شما دیده نمیشه

 

امتیاز این پست

همونطور که می ­دونین تبلیغات advertising یکی از اجزای اصلی آمیخته ترفیع  promotional mix حساب می­ شه و حال اینکه سوال پیش رو اینه که بعضی از شکلای جور واجور روش تبلیغات کارکرد بهتری نسبت به بقیه دارن؟ در جواب باید گفت که همه شکلای جور واجور تبلیغات اگه به درستی ( نه به وسیله آزمون و خطا ) مورد استفاده قرار گیرند می ­تونن موثر و موثر باشن. این حقیقت که کانالای بازاریابی جور واجور از همدیگه استفاده می­ کنن بیان کننده اینه که هیچ کدوم از شکلای جور واجور روش تبلیغات بر دیگری برتری نداره. ایستگاه ­های رادیویی واسه ارتقای خود از راه تبلیغ تلویزیونی و کارتای اتوبوس استفاده می­ کنن، شبکه ­های تلویزیونی فهرست برنامه­ هاشون رو در روزنامه ­ها چاپ می­ کنن و روزنامه­ ها هم واسه اینکه بر سر زبانا بیفتن از بیلبوردهای تبلیغاتی موجود در فضای باز بهره می ­برند. در زیر ۴ عامل اساسی که باید در انتخاب درست روش تبلیغاتی مورد توجه قرار بگیرن اومده :

در هر نوع از راه تبلیغات،اول مشخصات دموگرافیک یا جمعیت­ شناختی ( Demographics ) برند خود رو بشناسین

شما باید بدونین که کدوم بخش ­( segments ) از مردم، جمعیت مشتریان شما رو تشکیل می­ بدن و باید بتونین اونا رو بر مبنای سن استاندارد و گروه­ های جنسیتی مورد استفاده به وسیله رسانه­ ها تقسیم­ بندی کنین.
جنسیت : مردان، زنان یا بزرگسالان ( شامل تعداد مساوی از زنان و مردان )
محدوده سنی : بسته به نوع کسب وکارتون ممکنه بیشتر از یه محدوده رو انتخاب کنین: ( ۱۲- ۲۴، ۱۸- ۳۴، ۱۸- ۴۹، ۲۵- ۵۴ یا ۵۰+)
جمعیت مشتریان شما می­ تونه از راه های جور واجور تغییر یابد؛ مثلا با بسته یا باز شدن دیگه کار و کاسبیای محلی، دانشگاه ­ها، پایگاه ­های نظامی یا از راه حمله یا خروج دانشجویان به دانشگاه یا افزایش طبیعی سن مردم در جامعه و وظیفه شما اینه که همیشه این تغییرات رو دنبال کنین. این مرحله بسیار مهم و لازمه چون که پایه­ ی تموم تصمیمات تبلیغاتیه که می­ گیرید. اگه به طور کامل مطمئن نباشین مشتریان شما چه کسائی هستن، بودجه تبلیغاتی خود رو در جای اشتباهی به هدر میدید. به محض شناسایی مشتری هاتون باید بفهمین که اونا بیشتر وقت خود رو در چیجوری سپری می ­کنن و به کجاها سر می­زنند تا این جوری مناسب ترین روش تبلیغات رو براشون در نظر بگیرین. فروشندگان هم با در نظر گرفتن مخاطباشون می ­تونن اطلاعاتی در مورد مشخصات دموگرافیک مشتریان در اختیارتون بذارن.

دانشجو

 

مکان ( Location ) تبلیغات شما باید به گونه ­ای باشه که مخاطبان هدفتون رو پوشش دهد

فقط از ایستگاه­ های رادیویی، برنامه ­های تلویزیونی و نشریاتی استفاده ­کنین که بتونن پیام شما رو به گروه ­های دموگرافیک درست منتقل کنن. از مدیران رسانه ­های اجتماعی سوال کنین که مخاطبان اصلی که پوشش می ­بدن چه کسائی هستن و بعد پول خود رو صرف اونایی که با دموگرافیک مشتری هاتون همخوانی داره بکنین. هیچ وقت یه روش تبلیغاتی رو بنا به سلیقه شخصی یا با در نظر گرفتن اینکه از یه مدیر بیشتر خوشتون می­ آید انتخاب نکنین.

پیام ( Message ) تبلیغات خود رو به بهترین روش منتقل کنین

شما چند ثانیه مهم رو واسه بیان داستان خود و انتقال پیام اصلیتون در اختیار دارین پس همه چیز رو خیلی فشرده مطرح کنین. وقتی که می ­تونید فریاد بزنین “کمک” احتیاجی به گفتن ” در اسرع وقت به من کمک کنین” نیس. هم اینکه نیازمند یه قلاب ( hook ) یعنی دلیلی واسه اینکه کسی به جای رقبا به سراغ شما بیاد، هستین. از مدیر رسانه خود واسه ایجاد محتوای مناسب درخواست کمک کنین. خیلی از ایستگاه­ ها و نشریات آدمایی رو واسه جفت و جور محتوای تبلیغات استخدام می­ کنن ولی یه مدیر رسانه خلاق خوب از عهده این کار بر­می ­آید. روزنامه و مجله هایی که استفاده می­ کنین هم از طراحی کل تبلیغ شما خوشحال می شن.

بدون تکرار ( Frequency ) تبلیغات به اندازه کافی، تلاش شما دیده نمیشه

بدون تکرار تبلیغات، مشتریان تون پیام شما رو نمی­ بینن یا نمی­ شنوند. رادیو، تلویزیون و نشریات سه راه ارتباطی جدا از هم هستن که نیازمند توضیحات مفصلی هستن که طبق یه برنامه زمانبندی شده در اونا قرار بگیره. بهترین روش تبلیغات اینه که یه برنامه زمانبندی قابل توجه تو یه شبکه تلویزیونی یا یه نشریه داشته باشین تا اینکه بودجه کم خود رو پخش کرده و به هیچ تکرار موثری در هیچ جا دست نیابید.
هر تصمیمی که می­ گیرید، شکلای جور واجور روش تبلیغات رو فقط امتحان نکنین بلکه از اون واسه رسیدن به یه نتیجه موثراستفاده کنین.

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

۱ + سه =