ویدیو مارکتینگ همین حالا و در اول سال ۲۰۱۸ هم بسیار محبوب و پررقابت شده. از فعالیت در شبکه های اجتماعی گرفته تا سایتای ارائه دهنده ویدئوهای آموزشی، همه ویدیو رو ابزاری موثر واسه انتقال پیام خود به مخاطبین میدونن. این وسط مفهومی با عنوان سئو ویدیو هم بیشتر از هر زمان دیگری روش زوم شده.

افزایش سرعت اینترنت و البته کاهش قیمت اون در سالهای گذشته موجب شده تا محتوای ویدئویی شانس بیشتری واسه دیده شدن داشته باشه. تحقیقات نشون می ده که تا سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۰ درصد از محتوای ارائه شده در اینترنت به صورت ویدیو میشه.

قیمت

هم اینکه بررسیای آماری و نظرسنجیای اینترنتی هم نشون می ده که ۴۳ درصد کاربران دسترسی به یه محتوای ویدئویی رو به مطالعه یه مقاله یا دانلود کتاب الکترونیکی بهتر می دونن.

سرفصل محتوا

  • ارزش محتوای خود رو بالا ببرین
  • محل بارگذاری و تاثیر اون بر سئو ویدیو
    • تکینکای سئو ویدیو در آپارات
    • تکنیکای سئو ویدیو روی سایت خود
    • ویدیو رو در سایت خودمون بارگذاری کنیم یا در آپارات
  • مخاطبان رو معتقد کنین
  • واسه محتوای خود شناسنامه جفت و جور کنین
  • با کلیدِ واژه ها قفل سئوی سایت خود رو باز کنین
  • متفکرانه انتخاب کنین
  •  رونوشتی از ویدیو بنویسین
  • نقشه­ کشی کنین
  • تیزر تبلیغاتی بسازین
  •  دوستانه فرصتی واسه اشتراک گذاری جفت و جور کنین
  • ارتباطات اجتماعی رو دست کم نگیرید
  • کلام آخر

ارزش محتوای خود رو بالا ببرین

ربط داشتن محتوای سایت شما با کاربراتون می تونه اونا رو خوب راضی سازه که وقتی رو واسه دیدن ویدئوهای شما اختصاص بدن و این می تونه ارزش سایت شما رو دو برابر کنه.

فیلمای با کیفیت فنی و محتوایی بهتر می تونه شانس سایت شما رو واسه تبدیل شدن به یه سایت قوی و مورد اعتماد دو برابر کنه تا به وسیله اون بتونین اندازه تعامل و گفتگو با مخاطباتون رو براساس اعتمادی که هست گسترش بدین.

محل بارگذاری و تاثیر اون بر سئو ویدیو

نکته بعدی که در ارائه محتوای ویدئویی باید به اون توجه کنیم فضای بارگذاری و منتشر کردن اون هستش. الان یوتیوب رو میشه دومین موتور جستجوی دنیا بعد از گوگل دونست و در ایران آپارات دومین سایت پربازدید بعد از گوگله.

این دو وسیله به شما کمک میکنن تا هزینه های مربوط به بارگذاری و منتشر کردن محتوای ویدیویی خود رو تا حد بسیار زیادی کاهش داده و البته شانس کسب جایگاه در یافته های جستجوی گوگل رو شدیدا زیاد کنین.

الان در ۵۵ درصد یافته های جستجو دست کم یه ویدیو از طرف گوگل به کاربر پیشنهاد میشه که بیشتر اونا از سایتایی مانند آپارات و یوتیوب هستن.

یعنی ویدئوهایی که در آپارت و یوتیوب هستن شانس بیشتری واسه کسب جایگاه در یافته های جستجوی گوگل داشتن. میشه گفت تولید و منتشر کردن ویدیو یکی از تکنیکایی حیاتی واسه سئو ۲۰۱۸ه.

با در نظر گرفتن محدودیت دسترسی کاربران به یوتیوب در ایران، امکانات و تکنیکای سئو ویدیو در اونو بررسی نمیکنیم و از این وسیله عبور میکنیم.

تکینکای سئو ویدیو در آپارات

ساخت کانال در آپارات به شما اجازه می ده علاوه بر سایت خودتون فضایی واسه ارائه محتوا و البته دیده شدن داشته باشین.

معمولا ویدئویی که در آپارات قرار میدین در مقایسه با زمانیکه خودتون مستقیما در سایت اونو بارگذاری و معرفی کنین، جایگاه بهتری در یافته های جستجوی گوگل کسب میکنه.

علاوه براین، زمانیکه کاربران مستقیما در آپارات جستجو میکنن و یا در بخش ویدئوهای مشابه شما شانس دیده شدن دارین.

واسه کسب جایگاه بهتر و افزایش بازدید ویدیو خود در آپارات نکات زیر رو رعایت کنین.

  • یه کانال رسمی در آپارات ایجاد کرده و کلیه اطلاعات مهم شامل نشانی سایت رو در اون درج کنین.
  • ویدئوهای خود رو در دسته بندیای مشخص و تفکیک شده بارگذاری کنین. هر دسته بندی یه صفحه جدید واسه شما در سایت آپارات بوجود میاره. که به شما فرصت می ده عبارت دیگری رو هم هدف گذاری کنین.
  • براساس محتوای ویدیو و نیاز مخاطبین اونا رو برچسب گذاری کنین. برچسب گذاری مهمترین عامل آپارات واسه نمایش ویدئوهای مشابهه. این کار شانس شما رو واسه دیده شدن افزایش می ده. هم اینکه برچسب گذاری لینک سازی داخلی ویدیوی شما رو بهبود میبخشه.
  • واسه هر ویدیو متن توضیحات اختصاصی و به درد بخور بنویسین و در این متن لینک صفحه یا مقاله در رابطه در سایت خود رو بذارین.
  • واسه نمایش ویدیو در سایت خود به جای iframe از کد اسکریپت استفاده کنین.
  • نظرات کاربران رو رصد کرده و خوب جواب گوی اونا باشین.
  • کپی رایت و نشانی سایت خود رو روی ویدئوهای بارگذاری شده بذارین و به کپی رایت قرار داده شده به وسیله آپارات اکتفا نکنین.

تکنیکای سئو ویدیو روی سایت خود

در بسیاری موارد ویدیو رو مستقیما در سایت خودمون بارگذاری کرده و در دسترس کاربران قرار می دیم. این کار هم جایگاه مقاله شما در یافته های جستجو رو بهبود می ده و هم شانس شما رو واسه کسب جایگاه در یافته های جستجوی ویدیو گوگل بالا می بره. اگه ویدیو رو مستقیما در سایت خودتون بارگذاری میکنین به نکات زیر به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین.

  • از پلیرای Flash استفاده نکنین و همیشه ویدیو رو با پلیر HTML5 در دسترس کاربران بذارین.
  • ویدیو رو در اول مقاله و پس از یه یا دو پاراگراف بذارین. هرچقدر به انتهای مقاله نزدیک میشیم تاثیر و ارزش ویدیو کم میشه.
  • از نشونه گذاری استاندارد واسه ویدیو استفاده کنین. در صورت نبود به کار گیری Schema شانس شما واسه حضور در بخش Video در یافته های جستجوی گوگل بسیار پایین میشه.
  • قبل از ویدیو یه تگ h2 اختصاصی واسه اون ویدیو و در پایین اون یه فضای متنی واسه ارائه توضیحات در مورد ویدیو داشته باشین. در صورت نشونه گذاری درست این اطلاعات نقش Title و Description واسه رتبه بندی ویدئوی شما دارن.
  • از ویدئوهای کوتاه و با حجم مناسب استفاده کنین. اگه زمان ویدیو بیشتر از ۱۰ دقیقه و حجم اون بیشتر از ۱۵ مگابایت باشه شانس دیده شدن اون به وسیله کاربر شدیدا کم میشه. این اعداد در موضوعات جور واجور فرق داره.
  • ۱۵ ثانیه اول ویدیو اهمیت بسیار زیادی داره بیشتر کاربران در این زمان تصمیم می گیرن که ویدیو رو تا انتها تماشا کنن یا نه.

ویدیو رو در سایت خودمون بارگذاری کنیم یا در آپارات

عوامل مختلفی بر این انتخاب موثر هستن. معمولا ویدئوهایی که مستقیما واسه بازاریابی محتوا جفت و جور می شن مانند تیزرهای تبلیغاتی، معرفی اجناس، گزارش جلسه، بریده برنامه های تلویزیونی یا موضوعات تفریح و سرگرمی و … بهتره در آپارات بارگذاری شن چون هم هزینه هاستینگ شما رو کاهش میدن و هم شانس بیشتری واسه دیده شدن دارن.

بازاریابی محتوا

اگه در اول می خواید که برند شما دیده شه آپارات و ایجاد ویدئوای وایرال واسه شما بسیار مناسب هستن اما اگه می خواید ترافیک سایت خود رو بالا ببرین خود میزبان ویدئوای خود باشین.

بذارین این مسئله رو با بیان یه مثال روشن کنیم. فرض کنین به جای اینکه ویدئوی خود رو روی وب سایتتون بارگذاری کنین، تصمیم دارین از یه سرویس اشتراک ویدیو مثل آپارات بهره ببرین و عوضش لینک اونو در محتوای خود بذارین.

این کار می تونه تصمیم خوبی واسه دیده شدن هرچه بیشتر ویدئوی شما باشه، اما یادتون باشه کاربرانی که ویدئوی شما رو تماشا کردن ممکنه با این روش هیچ وقت به سایت شما مراجعه نکنن؛ چون در این صورت براساس اصول سئو، موتورهای جستجو آپارات رو در رتبه ای بالاتر از سایت شما قرار میده.

هرچقدر هم که استانداردهای سئو روی ویدئوهای شما در آپارات رعایت شه بازم بازدیدکنندگان به سایت شما وارد نمی شن. این کار فقط موجب شناخته شدن بیشتر نام شما و جذب درصد کمی از بازدیدکنندگان علاقه مند رو داره.

اگه ویدیو اختصاصی در زمینه هایی مانند آموزش، خلاقیت، انگیزشی و … تولید کردین که مستقیما با محتوای یه صفحه از سایت شما در رابطه هستن. پیشنهاد میکنیم با رعایت استانداردهای سئو ویدیو، در سایت خودتون بارگذاری و نشون داده شن.

خلاقیت

این کار هم بر سئو سایت شما و کسب جایگاه بهتر اثر میذاره و هم زمان حضور کاربران در سایت رو به شکل چشم گیری افزایش می ده.

مخاطبان رو معتقد کنین

یکی از راه هایی که واسه افزایش آمار بازدیدکنندگان یه ویدیو استفاده میشن به کار گیری عناصریه که واسه مخاطب جذاب بوده و اشتیاق دیدن ادامه ویدیو رو به اون القا می کنه.

به این صورت که این جذابیت می تونه در خود موضوع ویدیو و یا چگونگی طراحی و ساخت اون نهفته و یا در متنی باشه که در مورد اون ویدیو نوشته شده. اما چیجوری میشه یه متن خشک و علمی رو به متنی جذاب و بیشتر­ پسند عوض کرد؟

یکی از راه های ایجاد جذابیت در متن به کار گیری ادبیاتی صمیمی و در عین حال رسمیه. شما در همین زمینه می تونین از اصطلاحات عادی و ضرب المثلا و کلماتی که خیلی سابقه حضور در متنای تقریباً رسمی رو ندارن در «لابه لای متنِ» خود استفاده کنین.

واسه محتوای خود شناسنامه جفت و جور کنین

ویدئویی که بارگذاری می کنین باید شامل یه سری اطلاعات مهم و لازم باشه تا موتوریای جستجو بتونن به وسیله اون ویدئوی شما رو خیلی راحت ایندکس کنن. براساس گزارشات ِگوگل عنوان مطلب، توضیحات کامل و تصویر شاخص مناسب جزو مهم ترین اطلاعاتی هستن که هر ویدیو باید اونو به همراه داشته باشه.

کلمات کلیدی (MetaData) می تونن جزئیات بیشتری درباره عنوان ویدیو و توضیحات مربوط به اون بدن. عنوان ویدیو باید کوتاه و به درد بخور باشه؛ اما توضیحات اون می تونه مفصل بوده و جزییات و کلمات کلیدی بیشتری رو شامل شه.

با کلیدِ واژه ها قفل سئوی سایت خود رو باز کنین

هنگام انتخاب کلمات کلیدی واسه صفحات سایت باید بسیار هوشمندانه عمل کرده و ذهن مخاطباتون رو از پیش بخونین تا بتونین کلماتی که ممکنه هنگام جستجوی مطالب به ذهن اونا خطور کنه رو حدس زده و در محتوای خود بذارین. اینطوری به کاربران این امکان رو می دین که بتونن محتوای شما رو خیلی راحت پیدا کنن.

اما سوالی که مطرح می شه اینه که واسه رسیدن به یافته های بهتر باید از عبارات و کلمه کلیدیای خاصی استفاده کرد؟ بهترین راه واسه نوشتن توضیح یه ویدیو چیه؟

شما می تونین خیلی راحت از کلید واژه های مختلفی استفاده کنین و این نکته رو همیشه یادتون باشه که نوشتن محتوایی کامل و در عین حال روشن باعث می شه که هم مخاطبان از خوندن مطالب شما لذت ببرن و هم به این روش به موتورهای جستجو در ایندکس کردن مطالب سایتتون کمک می کنین؛ که این دوباره نه سیخ بسوزد و نه کباب!

بیشنر بخونین: تعیین جایگاه کلمات کلیدی سایت در وبمستر گوگل

متفکرانه انتخاب کنین

تصویر شاخص هر ویدیو جزو اولین مواردیه که کاربران به هنگام بررسی یافته های موتورهای جستجو با اون مواجه می شن. این تصویر می تونه بر ذهن مخاطب اثر گذاشته و در دیدن یا ندیدن ویدیو به وسیله ایشون مؤثر باشه. تصور کنین در فضای مجازی به دنبال دستور پخت یه لازانیای خوشمزه می گردید و به همین منظور از یکی از موتورهای جستجو مانند گوگل استفاده می کنین.

در بالای صفحه یافته ها با دو لینک متفاوت مواجه میشین که تصویرِ شاخص لینک اول بر خلاف دیگری به شکلی طراحی شده که باعث می شه همون موقع طعم دل چسب لازانیایی که چند ماه پیش همراه با سس مخصوص در کنار یکی از بهترین دوستانتون میل کردین براتون تداعی شه.

با این اوصاف به نظر میاد کم تر کسیه که از خیر لینک اولی بگذره. حال اون که ممکنه که دستور پخت هر دو مطلب به طور کاملً با هم برابر باشن!

 رونوشتی از ویدیو بنویسین

«رونوشت» واقعا نسخه نوشتاری ویدئوی شماس. اگه این رو نوشت به اندازه مناسبی شامل کلمه کلیدیای محتوای شما باشه می تونه اطلاعات بیشتری در اختیار موتورهای جستجو بذاره. شما می تونین این رونوشت رو به عنوان زیرنویس ویدئوی خود قرار داده و یا اونو در قسمت توضیحات سایت خود اضافه کنین.

این کار فقطً واسه کمک به موتورهای جستجو نیس، بلکه واسه کاربرانی که علاقمندند قبل از تماشای ویدیو دیدی کلی نسبت به محتوای اون داشته باشن هم خوبه.

نقشه­ کشی کنین

تا حالا از اهمیت درج اطلاعاتی که می تونه به موتورهای جستجو در پیدا کردن سایت شما کمک کنه صحبت کردیم؛ اما تا حالا از خودتون پرسیده اید که این اطلاعات رو چیجوری به موتورهای جستجو معرفی کنیم؟

شاید تا حالا واسه شمام پیش اومده باشه که علاقمند به کار در شرکتی باشین و بخواین واسه مسئولان اون شرکت رزومه خود رو بفرستید. اون موقع شایدً به دو چیز فکر می کردین:

۱) چه بنویسین؟ و ۲) چیجوری بنویسین؟

یعنی در این فکر بودین که نیازه چه اطلاعاتی در رزومه خود قید کنین و از اون مهم تر این که اونو در چه قالبی بنویسین تا بتونین در میان یه عالمه از رزومها، خود رو خوب به کارفرما معرفی کنین؛ کارفرمایی که باید تو یه وقتی کم، بهترین و در رابطه ترین افراد رو واسه پروژه خود انتخاب کنه!