مخاطب هدف دار (Lead) فردیه که علاقه خود رو نسبت به خدمات یا اجناس شما بیان می داره. جذب مخاطب هدف دار واسه هر کار و کاسبی اهمیت فراوون داره.

اولین و مهمترین قدم ساخت محتوایی راضی کننده و دومین مرحله به کار گیری اون محتوا واسه تبدیل بازدید کننده به سرنخه.  درسته که گفتن اون به مراتب آسون تر از عمل به اون هستش!

واسه روشن تر شدن موضوع و بیان اینکه چقدر روش هدف دار جذب مخاطب هدف دار (تبدیل ویزیتور به سرنخ یا Lead Generation) مهمه داستان مقایسه اولویتای زندگی رو با ریختن سنگای بزرگ، کوچیک و شن در پارچ به شما یادآوری می کنیم. همونطور که واسه جا شدن تموم سنگا و شن داخل پارچ باید اول از سنگای بزرگ تر استفاده کنین و در آخر شنا رو بریزین، در اجرای روش هدف دار جذب مخاطب هدف دار هم هم این جوره. شما باید اولویت و تمرکزتون رو در جذب مخاطب هدف دار روی بازاریابی درونگرا بذارین.

جذب مخاطب هدف دار: سنگا، سنگ ریزها و شنای بازاریابی درونگرا

همونطور که سنگا رو به مهم ترین اولویتا، سنگ ریزها رو به اولویتای درجه دوم و شنا رو به اولویتای سطح پایین تشبیه می کنن در بازاریابی درونگرا مفاهیمی معنی داره به این صورت که شما باید بدونین که سنگای درشتی که واسه روش هدف دار شما اهمیت زیادی دارن کدوما هستن؟ سنگ ریزها که اولویتای دوم شما به عنوان وسیله پشتیبانی هستن کدوما هستن؟ مشکلات شما که به شکل شنای مثال گفته شده هستن کدوما هستن؟ بیشتر کسب وکارها بالاترین اولویتشان رو مشتری هاشون معرفی می کنن.

مشکلات

بی چون و به چه دلیل مشتری واسه هر کار و کاسبی ای مهمترینه، اما اینجا می خوایم در مثالی که براتون آوردیم مشتریا رو آبی فرض کنیم که روی سنگا و شنا در پارچ می ریزید. آب رو وقتی میشه درون پارچ ریخت که همه سنگا و شنا در پارچ به صورت منسجمی کنار هم باشن. کسب وکار شمام اینطوریه، وقتی می تونین به سود برسین که این تصور رو در مورد روش هدف دار بازاریابی درونگرای خود داشته باشین.

۴ المان مهم از راه هدف دار جذب مخاطب هدف دار

محتوای شما همون سنگای بزرگ هستن. محتوای راضی کننده نقش مهمی در جذب مخاطب هدف دار بازی می کنه، که از ابزارهایی واسه تولید ترافیک بیشتر میشه بهره برد، مانند: بلاگ، سئو، تبلیغات کلیکی و شبکه های اجتماعی.

تقریباً ۹۶ درصد مشتری هایی کار و کاسبی های B2B از رهبران اون صنعت محتوایی میخوان که به اونا در اراده کردن خرید کمک کنه. محتوای راضی کننده، کلیدی ترین فاکتوریه که شما می تونین به کمک اون خود رو پیشرفت بدین و به عنوان رهبر آموزشی در اون صنعت شناخته شید.
اراده کردن

این مقاله تلاش داره به شما نشون بده که بهترین راه واسه جذب مخاطب هدف دار، محتوای مناسبه. به زودی متوجه میشین که شرکتایی که روش هدف دار خود رو با این جریان محتوا هم جهت کردن ۶۷ درصد سرنخ بیشتری نسبت به شرکتای دیگه دریافت می کنن.

۱- جذب مخاطب هدف دار

تحقیقات نشون میده که اگه اطلاعات کافی از بازدید کننده های سایتتون نگیرین ۵۰ درصدشون دیگه به سایت شما بر نمی گردند. ایمیل نشانی بهترین چیزیه که می تونین از ویزیتورها دریافت کنین، اما بیشتر مواقع ویزیتورها از دادن ایمیل خود به شما دوری می کنن. دکمه های مبادرت به عمل مانند “اینجا ثبت نام کنین” به این معنی برداشت می شه که می خواین صندوق پستی ایمیل ویزیتورها رو پر کنین از ایمیلای بدرد نخور و اسپم. حال باید واسه اخذ اطلاعات کاربران کار دیگری کرد.

یکی از متخصصین و مشاورین تبلیغات هدف دار دو نکته پیشنهاد می کنه:

  •  قبل اینکه چیزی سوال کنیم باید ارزشی به مشتری بدیم
  •  تموم مراحل روند بازاریابی باید ارزش آفرین باشه

خیلی سال پیش اگه عضو یه خبرنامه می شدیم که هر هفته واسه ما ایمیل ارسال می کردن فکر می کردیم چقدر لوکس و متفاوت هستیم که به ایمیل ما اطلاعات فرستاده میشه. اما حالا از کلی نرم افزارهای پاپ آپ بلاکر استفاده می کنیم و از عبارت اینجا ” ثبت نام کنین” بدمون میاد. زمان اون رسیده که بازاریابان این دیواره هایی رو که مشتریان بالقوه دور خود کشیده ان فرو بریزن. بهترین راه واسه اینکه از فوت وفن “ارزش آفرینی قبل از دریافت اطلاعات” استفاده کنیم به کار گیری جاذبان مخاطبان هدفمنده.

دوره تخصصی E-CRM در مورد باخبر شدن از این مطالب بسیار به درد بخوره.

دوره تخصصی E-CRM

استفاده موثر از ایمیل، اس ام اس و پوش در مورد مشتریان

حالا ثبت نام کنین

۲- جاذبان مخاطبان هدف دار

یه چرخه قوی و موفق طول عمر مشتری، باید واسه تبدیل ویزیتورها به سرنخ بهینه سازی شه. بدیش اینه، یه شکافی بین تولید ترافیک و جذب مخاطب هدف دار هست که معمولاً ویزیتورها به بازدیدکنندهای یهویی تبدیل می شن تا اطلاعاتی از شما به دست بیارن و دیگه سراغ شما نیایند.

شما می تونین این شکاف رو با جاذب مخاطب هدف دار پر کنین. این جاذبان، ابزارهایی هستن که واسه بازدید کننده های شما در قبال رد و بدل کردن اطلاعات تماسشون ارزش آفرینی می کنن. کسب و کارا از این جاذبا استفاده می کنن، ابزارهایی مانند دریافت ایمیل، عضویت در خبرنامه، شبکه های اجتماعی و … .

هدف این وسیله ها اینه که شما مجوز این رو داشته باشین که به طور دائم به بازدیدکنندهای خود دسترسی داشته باشین، کارایی که در این باب انجام می شه شامل موارد زیره:

  • ویدیوی آموزشی
  • دسترسی رایگان به خدمات به مدت محدود
  • وبینار
  • کتاب الکترونیکی
  • طرحای تخفیفی و تشویقی
  • مصاحبه با متخصصین در اون بخش

این ایزارهای آموزشی رایگان، به بازدیدکننده هاتون این اعتماد رو میده که اطلاعات تماس خود رو در اختیار شما بذارن.

۳- فوت وفنای تبدیل در صفحات فرود

یکی دیگه از امکاناتی که واسه تبدیل ویزیتور به سرنخ دارین، صفحه فروده. این صفحه فرود هر صفحه ای که از تموم تبلیغات یا المانای بازاریابی آنلاین شما بشه به اون داخل شد، می تونه باشه. صفحات فرود از سایت شرکت شما جدا از هم هستن و به عنوان کمپین تکی بازاریابی شما عمل می کنن.

صفحه فرود دو هدف اصلی داره:

  • یه اینکه جذب مخاطب هدف دار انجام میده
  • دوم اینکه مشتریان بالقوه رو واسه ورود به مرحله بعد که خریده آماده می کنه.

۴- امتیازدهی به مخاطبان هدف

شما با این کار می تونین بین مخاطبین هدف خود براساس اندازه تعاملشان و اینکه چقدر مترصد خرید هستن اولویت بندی کنین. حتی با این کار می تونین فهمیده باشین که به چه چیزایی علاقه دارن.

خیلی جالبه بدونین که ۷۹ درصد کار و کاسبی های B2B این کار رو انجام نمی دن. اما این کار به شما این امکان رو میده که اندازه جذاب بودن اقدامات بازاریابی خود رو دریابید. حتی می تونین بفهمین که چه آدمایی قصد خرید از اجناس یا خدمات شما دارن اما اطلاعات تماسی از شما ندارن.

نتیجه گیری

همه این موارد رو گفتیم که از اهمیت جذب مخاطب هدف دار بیشتر بدونین. اگه خودتون رو جای مشتری هاتون و آدمایی که هر روز در فضای وب کلی موضوع جستجو می کنن بذارین، متوجه میشین که از صبحدم تا آخر شب به کلی سایت می رسید که فردای همون روز دیگه یادتون نمیاد، به همین راحتی کسب وکارها بدلیل نبود جذابیت واسه شما و اینکه نمی تونن با شما رابطه دوباره برقرار کنن شکست می خورن.