2-1-3. خدمات علمی و اجتماعی :
2-1-3-1. خدمات علمی
انسانی که روح و روانش به نظارت حضرت حق و صاحبان امر ایشان ایمان آورده و روشهای رسیدن به قرب الهی را به خوبی درک کرده است با عزمی استوار و روحی بلند کارهای بزرگ و سخت را، کوچک و آسان می پندارد و شروع هر کاری را با رنگ اخلاص الهی می آراید و با عقیده اینکه کارخدایی بدون نتیجه نمی ماند و ابتر نیست، با توکل به خدا دست به کارهایی بزرگ می زند و به پایان می رساندچرا که:
« به ذره گر نظر لطف بوتراب کند به آسمان رود و کار آفتاب کند »
حضرت آیت ا… مکارم شیرازی ازجمله کسانی بوده و هست که با چنین نظر و عقیده ای با تشنگی خاصی که خدمت به خلق داشته و دارد و در زمره خادمانی است که شیفته احیای مکتب است و ازخدمات علمی و فرهنگی احساس سیری و خستگی نمی کند. برای اثبات این خصوصیات در حضرا آیت ا… مکارم شیرازی باید از دو منظر نگاه کرد: یکی شرح و تفسیر نهج البلاغه در سن70سالگی ، دیگری تألیفاتی که در هشت بخش باید به آن پرداخت.
بخش اول: « کتب فقه و اصول »
1 . « البیع( انوار الفقاهه) » 2-«المکاسب المحرمه»
3-«الحدود و التعزیرات» 4-«الخمس و الانفاق»
5-«النکاح» 8-«انوار الاصول» در 3جلد
9-« ربا و بانکداری اسلامی» 10-«بررسی طرق فرار از ربا»
11-«تعزیر و گستره آن» 12-«حیله های شرعی و چاره جویی ها»
13-«بحوث فقهیه هامه» 14-«دائره المعارف فقه مقارن»
15-«رساله توضیح المسائل» 16-«مناسک حج»
17-«عمره مفرده» 18-«مناسک » ( چهار حاشیه بر مناسک امام )
19-«حج بانوان» 20-«مناسک حج»
21-«استفتائات جدید» در 3جلد 22-«حکم الاضحیه فی عصرنا»
23- « چند نکته پیرامون رؤیت حلال » 24-«احکام بانوان »
25-«یک هزار مساله فقهی»
بخش دوم : «تفسیر قرآن کریم»
1-«ترجمه شیوا و روان قرآن کریم» 2-«تفسیر نمونه» در 27جلد
3-«تفسیر موضوعی (پیام قرآن ) » در 10جلد 4- «اخلاق در قرآن » در 3جلد
5- « مثالهای زیبای قرآن کریم » در دوجلد»
بخش سوم : «کتب اعتقادی »
1-« در جستجوی خدا» 2-«آفریدگان جهان»
3-«خدا را چگونه بشناسیم» 4-«رهبران بزرگ»
5-«خدا و آخرین پیامبر» 6-«معاد و جهان پس از مرگ»
7-«عقیده یک مسلمان » 8-«پنجاه درس اصول عقای برای جوانان»
9-«چهره اسلام در یک بررسی کوتاه» 10-«آنچه از اسلام باید بدانیم»
11-«مساله انتظار» 12-«مناظرات تاریخی امام رضا(ع)»
13-«مقدمه ای بر کتاب وحی» 14-«حکومت جهانی مهدی (عج) »
15-«انگیزه پیدایش مذاهب جدید» 16-«این است آیین ما»
17-«جلوه حق» 18-«اعتقاد ما»
19-«آیات ولایت» 20 – « نماز مکتب عالی تربیت »
21 – « طرح حکومت اسلامی »
بخش چهارم : «کتب فلسفی»
1-«فیلسوف نماها» 2-«بحثی در مورد ماتریالیسم و کمونیسم»
3-«پایان عمر مارکسیسم» 4-«مکتب های التقاطی»
5-«آخرین فرضیه تکامل » 6-«معمای هستی»
7-«عود اواح »
بخش پنجم: «کتب اخلاقی»
1- « اخلاق اسلامی در نهج البلاغه » در دو جلد 2-«جامعه سالم در پرتو اخلاق»
3-«زندگی در پرتو اخلاق » 4-«یکصد و پنجاه درس زندگی»
5-«انوار هدایت» 6-«یکصد و ده سرمشق از سخنان علی (ع) »
بخش ششم: «شرحی بر نهج البلاغه»
پیام امام امیر المومنین (ع) : در 6جلد این کتاب تحت عنوان « نفحات الولایه من شرح نهج البلاغه » به عربی به چاپ رسیده است.
بخش هفتم: «فلسفه ی احکام و پاسخ به شبهات »
1-«تقلید یا تحقیق» 2-« خمس پشتوانه استقلال بیت المال »
3-«تفسیر به رای» 4-«تقیه سپری برای مبارزه»
5-«فلسفه روزه» 6-«فلسفه شهادت و گریه برای امام حسین (ع) »
7-«پرسشها و پاسخها» در چهارجلد
بخش هشتم: «گوناگون»
1-«مفتایح الجنان» 2-«قرآن و حدیث»
3-«نامهای نورانی فاطمه(س) . 4-«زهرا ترین بانونی جهان »
5-« خطوط اصلی اقتصاد اسلام» 6-«مدیریت و فرماندهی در اسلام»
7-«معراج، شق القمر و عبادت در قطبین» 8-«جوانان را در یابید»
9-«سرگرمی های خطرناک» 10-« این مسائل برای همه جوانان مطرح است»
11-«ارزشهای فراموش شده» 12-« اسرار عقب ماندگی شرق»
13-«مشکلات جنسی جوانان »
2-1-3-2. « خدمات اجتماعی »
خدمات فرهنگی زمانی ماندگار می شود که در مکان و جایگاه مناسبی به ترویج آن اقدام شود. حضرت آیت ا..مکارم شیرازی برای خدمات علمی و فرهنگی خود با کمک خیرین ،ساختمانهایی را – که برخی از آنها را نام خواهیم برد – بنا، و وقف عام نموده است:

2-1-3-2-1. «مدرسه الامام امیر المومنین (ع) »
این مدرسه اولین پایگاه فرهنگی ایشان طی سالیان دراز است که در قم بنا شده است. از برکات این مرکز نوشته شدن تمام 27جلد کتاب تفسیر نمونه در این مدرسه است.
2-1-3-2-2. «مدرسه امام مجتبی (ع) »
این مدرسه در قم بنا شده و مرکز پژوهش گروهی از طلاب با استعداد می ب
اشد.
2-1-3-2-3. «مدرسه امام حسین (ع) »
این مدرسه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم است که دارای کتابخانه مجهزی است و دفتر حضرت استاد که محل مراجعان مردمی و ملاقاتهای ایشان است در مدرسه می باشد.
2-1-3-2-4. «مدرسه امام سجاد(ع) »
این مرکز به نام « بنیاد فقه اهل بیت (ع) » است. این مرکز محل تدوین « دائره المعارف فقه مقارن » است.
2-1-3-2-5. «مجتمع فرهنگی امام صادق (ع) »
این مجتمع در شهر مقدس مشهد ، در 6طبقه به منظور اسکان زوار امام رضا( ع) مخصوصا طلاب حوزه علمیه قم با تمام وسایل مجهز ساخته شده است و به طور رایگان در اختیار آنان قرار می گیرد.

2-1-3-2-6 .«مجتمع فرهنگی خاتم الانبیاء»
این مرکز در شیراز بنا شده است به همت جمعی از مقلدان و همشهریان حضرت در یک حرکت فرهنگی و دینی گسترده با مشورت و کمک ایشان در 12500 متر بنا شده است.
2-1-3-2-7. «مرکز فرهنگی و دارالمبلغین فلسفی»
در تهران با خرید منزل خطیب شهیر حضرت آیت ا… فلسفی (ره) و ساخت بنای باشکوه در آن برای مبلغین دینی آغاز شد. از اهداف ساخت این بنا و نام نهادن آن به « دارالمبلغین فلسفی» قدردانی و از زحمات 82 ساله ایشان در امر اعتلای اسلام از 90سال زندگی وی بوده است.
2-1-3-2-8.«مرکز شیعه شناسی»
با تلاش استاد ارجمند چند رشته تخصصی در علوم حوزوی در حوزه علمیه قم تاسیس شد که عبارتند از «تفسیر»، «علم کلام» ، «تبلیغ»، «قضا»، «نهج البلاغه»، «حدیث»، «فلسفه اسلامی» و … اخیرا معظم له رشته ای که از واجب ترین رشته هاست تحت عنوان « شیعه شناسی » راه اندازی کرد و زمین در مجاورت مسجد مقدس جمکران برای این کار تهیه شد و تحت عنوان «مرکز شیعه شناسی» بنا شده است.

2-1-3-2-9. سایت اینترنتی ( www.makaremshirazi.org )
از اقدامات دیگر ایشان راه اندازی سایت در فضای مجازی است که استفائات فراوانی همه روزه از طریق این سایت به دفتر ایشان می رسد که شخصاً تمام آنها را پاسخ می دهد و علاقمندان بسیاری از امکانات این سایت به خوبی بهره می برند.
2-1-3-2-10.بنای مساجد و مدارس بنای مساجد و مدارس از سال 1379 که دو عید غدیر در آن سال اتفاق افتاد و سال امیر المومنین بود توسط حضرت استاد آغاز شد که علت انتخاب 110 را به مقیاس هماهنگی حروف ابجد با نام مقدس علی(ع) می باشد.
از مهم ترین مناطقی که این مراکز در آنجا ساخته شده و در حال ساخت است ، مناطقی مثل شرق خراسان و سیستان و بلوچستان می باشد.
این طرح به کمک جمعی از تجار و افراد نیکوکار با کمک حضرت و راه اندازی کانون شروع شده است. تمامی این مراکز با نام الغدیر یا امیر المومنین (ع) همراه است.

2-2.زندگینامه حضرت علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره)
2-2-1.تولد
ایشان در آخرین روز ماه ذی الحجه سال 1281 هجری شمسی در روستای «شاد آباد» از توابع «تبریز» متولد شد.( نوری همدانی ، 1383 ، ج1 : 557 ) اجداش از طرف پدر از اولاد « امام حسن مجتبی (ع)» ، واز طرف مادرش به حضرت امام حسین(ع) می رسد. وی در پنج سالگی مادر و در نه سالگی پدرش را از دست داد.
خانواده علامه طباطبایی از دودمان سادات طباطبایی آذربایجان است و با سید علی قاضی (ره) و سید محمد علی قاضی طباطبایی (ره) خویشاوندی دارد. همسر اول علامه « قمر السادات مهدوی طباطبایی » بود که در سال 1343 هجری شمسی در گذشت و همسر دوم علامه طباطبایی (ره) « منصوره روزبه » بوده است. (www.fa.wikipedia.org/wiki دانشنامه اینترنتی)
2-2-2. تحصیلات و اساتید
علامه طباطبایی (ره) تحصیلات ابتدایی خود که شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی می شد را از سال 1290 تا سال 1296 فرا گرفت. ایشان پس از سال 1297 تاسال 1304 به تحصیل علوم دینی پرداخت و دروس متن در غیر فلسفه و عرفان را به پایان رساند. علامه طباطبایی (ره) آنقدر جدیت در تحصیل علوم اسلامی در زبان خود داشت که خود درباره دوران تحصیلش چنین نوشته است: « در اوایل تحصیل که به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زیادی به ادامه تحصیل نداشتم و از این رو هر چه می خواندم، نمی فهمیدم و چهار سال به همین نحو گذارندم. بعد از آن یکباره عنایت خداوند دامن گیرم شد عوضم کرد و در خود یک نوع شیفتگی و بیتابی نسبت به کمال، حس نمودم به طوری که از همان روز تا پایان دوران تحصیل که هفده سال طول کشید هرگز نسبت به تعلیم و تفکر، درک خستگی و دلسردی نکردم و زشت و زیبای جهان را فراموش نموده و تلخ و شیرین حوادث را در برابر می پنداشتم . بسیار می شد به ویژه در بهار و تابستان که شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه می گذارنیدم. همیشه درس فردا را شب پیش مطالعه می کردم و اگر اشکالی پیش می آمد با هر خودکشی بود حل می نمودم و در کلاس درس از آنچه استاد می گفتند قبلا روشن بودم و هرگز اشکال و اشتباه درس را پیش استاد نبردم. (همان ).
ایشان پس از تحصیل در مدرسه طالبیه تبریز همراه برادرش در سال 1304 به نجف اشرف مشرف شدند و ده سال تمام در نجف به تحصیل علوم دینی و کمالات اخلاقی و معنوی مشغول می شوند .
علامه طباطبایی (ره) در مورد دروس ابتدایی خود چنین عنوان نموده است که « … در آن زمان برای درسهای ابتدایی برنامه مشخصی وجود نداشت بلکه هنگام ورود دانش آموزان به مدرسه سلیقه ای عمل می شد و بر حسب ذوق و استعداد خود تعلیم می دید. من درس «اخلاق» ، «قرآن کریم» ، «گلستان سعدی»، «بوستان سعدی»، «نصاب الصبیان» ،اثر انوار سهیلی مصور، «منشآت» اثر امیر نظام و «ارشاد الحساب »را پایان بردم. اینچنین بود که بخش اول تحصیلاتم به پایان رسید. سپس به فراگیری
علوم دینی و زبان عربی پرداختم و طی 7سال در علم «صرف و اشتقاق » «کتابهای امثله» ، «صرف میر» و «تصرف» و در علم نحو کتابهای «العوالم فی النحو» ، «المنوذج»، «الصمدیه»، «الفیه ابن مالک» را

دسته بندی : پایان نامه ها

دیدگاهتان را بنویسید