به گزارش انجمن دیابت آمریکا، 25.8 میلیون آمریکایی به دیابت گرفتار هستن و تا سال 2020 نیمی از مردم آمریکا به این مریضی گرفتار می شن.دیابت باعث می شه قند خون بالا رفته و دو نوعه، نوع اول و دوم .باید دیابت کنترل شه در  غیر این صورت مشکل کلیه، آسیبای عصبی، کوری، حمله قلبی، سکته مغزی، گردش خون ضعیف، کاهش شنوایی و بسیاری  بیماریای دیگه منجرمی شه.روش زندگی سالم  شامل  رژیم غذایی، ورزش، و خواب مناسب، کاهش استرس ، نقش مهمی در کنترل قند خون اجرا می کنه. رژیم غذایی دیابت باید غذاهای پر از مواد مغذی، کم چرب،  ​​کالری پایین باشه.

همونطور که میوه ها شیرین هستن، بیشتر مردم فکر می کنن که یه فرد دیابتی باید از خوردن اونا بپرهیزند. اما چند میوه معرفی میکنیم که واسه دیابتیها فایده داره شامل ویتامینا , مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی است که باید به رژیم غذایی اضافه کنین

بعضی از میوه ها واسه بیماران دیابتی هستش. علاوه بر این، بیماران دیابتی  نیاز دارن شاخص قند خون رو کنترل کنن

اینجا 10 میوه برتر واسه بیماران دیابتی هستش.

1. سیب

سیب ترد، آبدار و شیرین واسه بیماران دیابتیه. سیب پر از فیبر ، ویتامین C و آنتی اکسیدانا هستش.  هم اینکه شامل پکتین است که  سم زدایی کرده و  مواد زائد مضر رو نابود می کنه

هم اینکه، سیب  به پیشگیری از حملات قلبی، کاهش خطر دچار شدن به سرطان و دفع کردن بیماریای چشم در افراد دیابتیکه.

شاخص قند خون: محدوده 30 تا 50

اندازه مصرف:روزانه یه سیب متوسط

2-گیلاس

گیلاس پایین ترین اندازه قند خون رو داره. گیلاس شامل آنتی اکسیدان، بتا کاروتن، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن، فیبر و فولات است.

هم اینکه، گیلاس شامل آنتوسیانین است که دیابت رو کنترل کرده  با بیماریای قلبی، سرطان مقابله میکنه.گیلاس  به شکل تازه ، کنسرو، یخ زده یا خشک شده میشه سرو  کرد.

شاخص قند خون:22

اندازه مصرف:روزانه نصف فنجون پیشنهاد می شه

3-آلو مشکی

آلو مشکی، قند خون رو کنترل میکنه.  وجود آنتوسیانین، اسید الاژیک و تانن  در آلو  باعث می شه این میوه  واسه افراد دیابتی  بسیار به درد بخور باشه

تشنگی و تکرر ادرار از مشکلات  شایع در میان افراد گرفتار به دیابت است. همراه با این میوه، برگ، اونم استفاده شه

 مقدار مصرف:نصف فنجون آلو در روز پیشنهاد میشه تا وقتی که تازه اون هست تازه استفاده شه وگرنه خشک شده اون استفاده شه

4-گواوا

شامل لیکوپن بالا ، مقدار زیادی فیبر و ویتامین C و پتاسیمه. همه این مواد مغذی در کنترل سطح قند خون موثره.

5-گریپ فروت

گریپ فروت یکی از عجیب  ترین میوه ها  واسه دیابتیا است. دارای فیبر و ویتامین C است و قند پایینی داره.شاخص قند خون اون 25 هستش

هم اینکه، گریپ فروت شامل فلاونوئید  است که حساسیت بدن رو  به انسولین  زیاد می کنه و هم اینکه  عامل مهمی در پیشگیری و کنترل دیابته.

مقدار مصرف: نصف یه گریپ فروت بزرگ (حدود سه چهارم  فنجون) در روز پیشنهاد می شه

6-. آووکادو

از اونجا که فیبر بالا و چربی اشباع شده  سالم داره. آوکادو به کنترل قند خون کمک میکنه. با در نظر گرفتن آکادمی تغذیه و رژیمای غذایی، چربیای اشباع نشده هم سلامت قلب رو بهتر کنه. افراد دیابتی خطر مریضی قلبی و سکته مغزی هستش. هم اینکه، آوکادو شامل مقدار خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که  از نوروپاتی دیابتی پیشگیری می کنه.

مقدار مصرف: روزانه یه  آوکادو متوسط ​​ واسه بیماران دیابتی خوب است. می تونین  آوکادو  رو در سالادها و ساندویچ بریزین، و یا از اون سس سالاد درست کرده کمی آب لیمو سیر و روغن اضافه کنین

7-توت فرنگی

توت فرنگی پر از آنتی اکسیدانا، ویتامینا و فیبر است که می تونه  سطح قند خون رو کنترل کنه در واقع، آنتی اکسیدانا در توت فرنگی چربی بد و  فشار خون رو کاهش داده از بیماریهای قلبی پیشگیری میکنه.هم اینکه، توت فرنگی  کربوهیدرات  و شاخص گلیسمی پایینی داره. وقتی که  توت فرنگی می خورید  سطح قند خون ثابت مونده و  سطح انرژی افزایش میابد.شاخص قند خون اون 40 هستش

مقدار مصرف: سه چهارم فنجون توت فرنگی روزانه واسه افراد دیابتی خوبه

 می تونین توت فرنگی تازه رو به غلات و یا سالاد اضافه کنین، به عنوان یه میان وعده سالم بخورین

8-پرتقال

پرتقال یکی از سالم ترین میوه است که می تونه  به طور منظم در رژیم غذایی دیابتیا  گذاشته شه . قند پرتقال طبیعیه و شامل مقادیر بالایی از فیبر، ویتامین C و دیگر مواد معدنی مانند تیامین است که به کنترل دیابت کمک میکنه

هم اینکه، پرتقال  شاخص قند خون پایین داره. هم اینکه،به کنترل کاهش وزن هم کمک میکنه

شاخص قند خون: محدوده 31-51

مقدار مصرف:یه پرتقال کوچیک در رژیم غذایی  روزانه می تونه  به کنترل سطح قند خون کمک کنه.

9-گلابی

گلابی پر از ویتامینای B1، B2، C و E و هم اینکه فیبر، است که به تنظیم سطح قند خون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک میکنه. هم اینکه، گلابی  کربوهیدرات و کالری کم داره، و شاخص قند خون اون 38 هستش.

گلابی به خصوص واسه آدمایی که گرفتار به دیابت نوع 2 هستن، و نسبت به انسولین حساسیت دارن سودمنده.

مقدار مصرف:یه  گلابی کوچیک و یا متوسط ​​ می تونین به عنوان دسر و یا به عنوان یه میان وعده های شیرین بخورین

10. کیوی

 

 بین مصرف کیوی و کاهش سطح قند خون رابطه مستقیمی هست. کیوی شامل ویتامین C، E و فلاونوئیدها، پتاسیم و مقادیر بالایی از بتاکاروتن است که واسه سلامتی خوبه.هم اینکه، کیوی پر از فیبر  است، که در کنترل سطح قند خون و کاهش کلسترول موثره

شاخص قند خون: محدوده 47-58.

مقدار مصرف: خوردن یه کیوی در روز به  کنترل  قند خون کمک می کنه و  یه جانشین سالم  تنقلات پرچرب و شیرینه

خوردن این میوه ها در حد میونه روی واسه کنترل سطح قند خون خوبه

منبع-این مطلب به وسیله تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده و به کار گیری اون فقط با ذکر منبع مجازه

منبع : hidoctor.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *