۱۰ میوه واسه دیابتیا

تندرستی و تغذیه

ارسال دیدگاه
1,242 بازدید

چون بیشتر میوه ها شیرین هستن، مردم فکر می کنن که افراد دیابتی باید از خوردن میوه دوری کنن. اما چند میوه هست که بطور خاص واسه کنترل قندخون به درد بخور هستن. میوه جات به دلیل دارا بودن شکلای جور واجور ویتامین ها، موادمعدنی، آنتی اکسیدانا باید در هر نوع رژیم غذایی وجود دارا باشن. 

البته واسه دیابتیا بعضی از میوه ها بهتر از بقیه هستن. علاوه بر این افراد گرفتار به دیابت باید شاخص گلیسمی مواد رو هم درنظر بگیرن که اطلاعاتی در مورد چگونگی اثر مواد غذایی بر قند و انسولین خون میده. مواد غذایی با شاخص گلیسمیِ پایین، در کنترل قندخون به درد بخور هستن و قندخون رو کمتر تغییر میدن. مواد غذایی با شاخص گلیسمی ۵۵ و پایین تر در گروه غذاهایی با گلیسمی پایین قرارداده می شن. مواد غذایی با شاخص گلیسمی ۷۰ و بالاتر جزء غذاهایی با گلیسمی بالا قرارمی گیرند. 

اینجا ۱۰ میوه مناسب واسه افراد دیابتی پیشنهاد می شه که گلیسمی پایین دارن:

۱٫کیوی : بنا به تحقیقات، مصرف کیوی و کاهش قند خون،اتحاد مثبت دارن. کیوی شامل ویتامین C، A ، فلانوئید، پتاسیم و مقادیر زیادی بتاکاروتنه که بدن رو از آسیب رادیکالای آزاد در امان می داره و سلامت رو زیاد می کنه. علاوه بر این کیوی پر از فیبره و کربوهیدرات بسیار کمی داره که به کنترل قند خون و پایین آورن کلسترول کمک می کنه. شاخص گلیسمی کیوی بین ۴۷ تا ۵۸ه. بهتره هر روز بجای میان وعده های چرب یا شیرین،یه عدد کیوی واسه کنترل قندخون میل شه. 

۲٫گلابی : پر از شکلای جور واجور ویتامینا و فیبره و به تنظیم قندخون، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی و بهبود گوارش کمک می کنه. هم اینکه گلابی کم کالری و کم کربوهیدراته و شاخص گلیسمی اون ۳۸ هستش. گلابی بطور خاص واسه افراد گرفتار به دیابت نوع ۲ خیلی خوبه چون حساسیت به انسولین رو بهتر کنه. افراد گرفتار به دیابت می تونن به عنوان دسر یه گلابی متوسط یا کوچیک بخورن.

۳٫توت فرنگی : شامل آنتی اکسیدانا، شکلای جور واجور ویتامینا و فیبره که به کنترل قندخون کمک می کنن. در واقع آنتی اکسیدانای موجود در توت فرنگی از راه کاهش کلسترول بد (LDL) و حفظ یا اصلاح کلسترول خوب (HDL) و کاهش فشار خون به کاهش خطر مریضیای قلبی کمک می کنن. علاوه بر این توت فرنگی کم کربوهیدراته و شاخص گلیسمی حدود ۴۰ داره. با مصرف توت فرنگی سطح قندخون به مدت طولانی تری ثابت می مونه و انرژی حفظ می شه. 

۴٫پرتقال : یکی از بهترین میوه هاییه که می تونه در رژیم روزانه افراد دیابتی قرارگیرد. پرتقال بطور طبیعی قند کمی داره و پر از فیبر و ویتامین C و مواد معدنی مانند تیامینه که به کنترل قند خون کمک می کنن. علاوه بر این پرتقال جزء میوه هایی با شاخص گلیسمی پایینه و دلیل می شه که گلوکز به کندی وارد جریان خون شه. هم اینکه به کنترل و کاهش وزن که یکی از عوامل خطرساز واسه افراد دیابتیه کمک می کنه. شاخص گلیسمی پرتقال بین ۳۱ تا ۵۱ه. بطور روزانه یه پرتقال کوچیک واسه افراد دیابتی پیشنهاد می شه. البته نوشیدن آب پرتقال اینجور اثری رو ایجاد نمی کنه چون فیبر بسیار کمتری داره.

۵٫آووکادو : به دلیل داشتن فیبر زیاد و چربیای اشباع نشده، به ثبات سطح قندخون کمک می کنه. براساس گفته آکادمی تغذیه و دیابت، چربیای اشباع نشده دلیل بهبود سلامت قلب می شن. افراد دیابتی با افزایش خطر مریضیای قلبی و سکته مواجه هستن. هم اینکه، آووکادو شامل اندازه مناسبی پتاسیمه که در پیشگیری از مشکلات عصبی به وجود اومده به وسیله دیابت کمک می کنه. 

۶٫گریپ فروت : مصرف روزانه گریپ فروت یکی از پیشنهادای انجمن دیابت آمریکا واسه افراد گرفتار به دیابته. این میوه پر از فیبرِ محلول و ویتامین C هستش و شاخص گلیسمی بسیار پایین حدود ۲۵ داره. علاوه بر این شامل فلانوئیده که دلیل افزایش حساسیت بدن به انسولین می شه و به حفظ وزن بدن کمک می کنه که عامل بسیار مهمی واسه پیشگیری و کنترل مریضی دیابت است. مصرف نصف یه گریپ فروت بزرگ (تقریبا سه چهارم فنجون) بطور روزانه به کنترل قندخون کمک می کنه. گریپ فروت باید بطور کامل خورده شه، آب گیری اون باعث از بین رفتن خواص اون می شه. 

۷٫گوآوا : پر از لیکوپن، فیبر خوراکی و مقادیر زیادی ویتامین C  و پتاسیمه که تموم این مواد به حفظ قندخون کمک می کنن. کسائی که در خطر گسترش دیابت هستن می تونن با چای برگ گوآوا از پیشرفت مریضی دیابت پیشگیری کنن. یه قاشق غذاخوری از برگ ساییده شده گوآوا رو تو یه لیوان آب داغ بریزین و ۵ دقیقه صبر کنین، بعد اونو صاف کنین و بخورین. یه بار در روز از این چای استفاده کنین. میوه گوآوا رو بدون پوست گرفتن بخورین و روزانه ازش استفاده کنین. می تونین یه لیوان کوچیک از آب این میوه رو بخورین. 

۸٫آلو مشکی : محققان هندی اثرات آلو مشکی رو در درمان دیابت بررسی کردن. وجود آنتوسیانین، و تانین قابل تجزیه و الاگیک اسید در آلو مشکی،این میوه رو به یه میوه بسیار به درد بخور واسه افراد دیابتی تبدیل می کنه. این میوه تبدیل کربوهیدرات رو قند خون کنترل می کنه و تشنگی زیاد و ادرار تکراری در بیماران دیابتی با کمک این میوه کم میشه. علاوه بر میوه، برگا و دانه های آلوی مشکی هم واسه کنترل قندخون استفاده می شه. اندازه مصرف روزانه نیم فنجون پیشنهاد می شه. می تونین یه قاشق چایخوری از پودر دانه اونو همراه با آب دوبار در روز بخورین. 

۹٫گیلاس : در بین میوه ها پایین ترین شاخص گلیسمی رو داراس که حدود ۲۲ه. علاوه بر این شامل آنتوسیانینه که به کاهش قندخون کمک می کنه. هم اینکه واسه مقابله با مریضی قلبی، سرطان خوبه. 

۱۰٫سیب : شامل مقادیر بالایی فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدانه. علاوه بر این شامل پکتینه که به سم زدایی از بدن و دفع مواد زائد و پایین آوردن انسولین لازم افراد گرفتار به دیابت تا ۳۵ درصد کمک می کنه. هم اینکه از حمله قلبی پیشگیری می کنه و خطر سرطان و آسیب چشمی در بیماران دیابتی رو کم می کنه. شاخص گلیسمی اون حدود ۳۰ تا ۵۰ه. مصرف یه سیبِ متوسط، به طور روزانه پیشنهاد می شه. 

 

 

گروه ترجمه آکا ایران

.

منبع :

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *